Elbilar ombord självklart för Svensk sjöfart

Svenska rederier kommer inte att sluta frakta elbilar ombord på sina fartyg. ”Vi behöver lära oss att hantera riskerna”, säger branschorganisationen Svensk sjöfart.

Det är inte troligt att svenska rederier kommer att vägra ta med elbilar eller bilar som drivs av annat än fossila bränslen.

Det är inte troligt att svenska rederier kommer att vägra ta med elbilar eller bilar som drivs av annat än fossila bränslen.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2023-01-29 07:02

Nyligen meddelade ett norskt rederi att de inte kommer att frakta elbilar, hybridbilar eller hydrogenbilar ombord på sina fartyg. Orsaken är enligt rederiet att bilarna kan vara en säkerhetsrisk om de fattar eld. Men svenska rederier verkar inte ta efter norrmännen i den här frågan.

– Hela samhället går ju mot att vi ska uppnå nollvisionen och det innebär ju för vår del dels att vi måste utveckla och anpassa våra egna fartyg, men också lasten ombord. Vi behöver lära oss att hantera riskerna med bilar som drivs med alternativa bränslen som gas, hybridbilar och elbilar, säger Carl Carlsson, ansvarig för säkerhetsfrågor vid branschorganisationen Svensk sjöfart.

Han tror att det norska rederiet kommer att behöva tänka om.

– De kommer ju förr eller senare att behöva anpassa sitt fartyg och utbilda sin personal, eller så får de sluta köra bilar.

undefined
När man bokar plats på Destination Gotlands färjor måste man ange om man har en el- eller hybridbil.

En snabb sökning på ett antal av de svenska rederiernas hemsida visar också att frågan om att frakta elbilar inte verkar vara av stor betydelse. Där är fokus i stället på att det inte går eller är tillåtet att ladda elbilar ombord. Vissa rederier informerar också var i hamnen det går att ladda elbilar. Och att ta ombord bilar som inte drivs av traditionella fossilbränslen är inte mer riskfyllt, enligt Carl Carlsson.

– Det är inte högre risker än med några andra fordon, men det är andra risker. Vi har fått stöd från EU till stora projekt och utvecklat riktlinjer för hur man ska jobba med det här, säger han och fortsätter:

– Vi har haft de absolut bästa forskarna. Vi har testat och prövat och eldat och släckt och haft oss för att lära oss det vi kan om det här. De erfarenheterna ligger till grund för riktlinjer och regelutveckling.

undefined
Carl Carlsson, ansvarig för säkerhetsfrågor vid Svensk sjöfart, menar att branschen måste anpassa sig till att fler och fler fordon drivs med annat är fossila bränslen.

Att hantera en elbilsbrand på ett fartyg kräver inte alltför mycket i form av utrustning och medför inte heller några större kostnader, berättar Carl Carlsson.

– Det som är nyckeln är att kunna kyla batterierna för att hindra den termiska rusning som kan uppstå i de här batterierna. Det kan kräva nya munstycken på brandslangarna som kan skjutas in under bilarna. Det kan också handla om andra typer av brandskyddskläder, men i sammanhanget är det inga stora pengar.

Utbildning av personal är också väsentligt.

– Det är otroligt viktigt att vi sprider vetandet till besättningar, fartyg och rederier, avslutar Carl Carlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!