Nordkalk får stänga av vägen i tre år

Nordkalk får stänga av väg 689 under tre år. Det anser tekniska nämnden. Under perioden skall bolaget bryta den kalksten som finns under vägkroppen.

Gotland2007-06-21 01:07
Den aktuella vägen sträcker sig mellan Storugns och väg 149 i Lärbro. Vägen är statlig och allmän. Skälet till att Nordkalk vill att vägen stängs av är att man vill bryta den kalksten som finns under vägkroppen. Bolaget hävdar att man är i mycket stort behov av att få bryta stenen under en övergångsperiod för att säkerställa driften vid bolagets anläggningar.Enligt en konsults (som Nordkalk anlitat) förstudie används vägen förhållandevis lite och de negativa effekterna av en avstängning måste bedömas som måttliga och godtagbara med hänsyn till bolagets behov av kalksten. Samråd med berörda sakägare hölls 6 september förra året och ingen av de närvarande hade någon invändning mot stängningen.Tekniska nämnden föreslår därför att Länsstyrelsen (som är beslutande i ärendet) beviljar Nordkalks ansökan om att få stänga av väg 689. När den återöppnas kommer den att vara ca sex meter lägre. Nordstream vill använda Slite hamn i samband med utläggningen av de två gasledningarna om detta projekt får tillstånd. Läget är strategiskt, det handlar om ca tusen anlöp. I dag finns ingen kaj som duger men tekniska förvaltningen lämnar en offert till Nordstream som är beredda att finansiera erforderlig förlängning och förstärkning av en sådan. Miljöpartisten Mattias Lundström anser att detta är fel.- Det är fel ordning. Först säger kommunen nej till gasledningen och sen ska de använda kajen. Vi vill fortfarande inte att ledningen byggs. Men nämndordföranden Kjell Skalberg, (c), menar att man inte kan göra skillnad på kunderna och ser framtida fördelar. - Nordstream kommer att använda kajen 2009-2011, sen övertar vi en uppfräschad kaj och arbetet medför ett 40-tal arbetstillfällen Diskussionerna mellan tekniska förvaltningen och Nordstream fortsätter. I en hamnvision blickar nu tekniska förvaltningen fram till 2015. För Visby hamn gäller det främst kryssningsproblematiken. Fartygen blir allt större och vill gå in till kaj och inte ligga på redden. För att inte denna trafik skall minska ytterligare vill man bygga en sommarkryssningskaj på utsidan av norra vågbrytaren.I år har Visby 99 kryssningsanlöp. 2012 vill man se 150 men om inget görs kan antalet gå ner till 20-25. - Men för den högre siffran krävs det investeringar, framhåller förvaltningschefen Bertil Klintbom.För några hamnar på landsbygden där verksamheten i dag minskat kraftigt kan det bli aktuellt med försäljning eller utarrendering. Det gäller Vändburg, Herrvik och Fårösund.Slitesamarbete
Tekniska förvaltningen och Cementa kommer att starta ett gemensamt projekt för att rusta upp Torget i Slite. Bland annat är det meningen att Torget och Hotellparken skall knytas ihop på ett bättre sätt. Projektet börjar i slutet av augusti.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om