Nöjda patienter i Visby

Patienter som besökt akuten på Visby lasarett är nöjda med bemötandet. De har förtroende för sjukvårdspersonalen och klagar inte över hur lång tid de fått vänta. Det framgår av en patientenkät som Sveriges kommuner och landsting gjort.

Gotland2011-04-04 04:00

Gotlännigarna kände sig respekterade av personalen men ville ha bättre information om hur lång tid besöket kunde ta. De ville också veta i vilken turordning patienterna togs om hand.

Patienterna ville också ha bättre koll på ifall deras mediciner gav några biverkningar.

- Ett viktigt mått på kvaliteten av den vård vi ger är hur patienter upplever den, såväl i form av bemötande som i delaktighet och information, säger Anders Sylvan som tänker använda enkäten i det fortsatta förbättringsarbetet på akutmottagningen.

400 gotlänningar fick enkäten i handen och ungefär hälften svarade.

FAKTA

Vad anser du om väntetiden för att få en första bedömning av ditt tillstånd?

44 procen

A12 Hur länge fick du vänta från första bedömningen av ditt tillstånd, tills att du

fick träffa en läkare?

1 Upp till 30 minuter 47 22% 1

2 Mer än 30 minuter upp till 1 timme 50 23% 0,75

3 mer än 1 timme upp till 2 timmar 32 15% 0,5

4 Mer än 2 timmar 35 16% 0

5 Jag behövde inte vänta 47 22% 1

- Ej ifylld 5 2%

Patientupplevd kvalitet: 70 Totalt antal: 216 100t tyckte den var acceptabel

14 procent tyckte den var något för lång

17 procent tyckte den var alldeles för lång

21 procent behövde inte vänta alls

Fick du information om hur länge du skulle få vänta på att få träffa en läkare?

35 procent Ja

49 procent Nej

12 procent Ej aktuellt

Fick du information om i vilken ordning man tog hand om patienterna?

1 Ja 24 11% 1

2 Nej 136 63% 0

3 Ej aktuellt 47 22%

- Ej ifylld 9 4%

Patientupplevd kvalitet: 15 Totalt antal: 216 100

Copyright

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om