Musikalisk mamma med en förkärlek till Gotland

Kvinnan bakom musikalen Hednadotter, Josefin Alfredsson, har alltid hyst en särskild kärlek till scenkonsten och till Gotland.

Gotland2006-11-20 06:00
Nu förenar hon det båda med rollen som nybliven mamma.
Det är ett och ett halvt år sedan Josefin Alfredsson, septembers "Månadens gotlänning", flyttade från Stockholm till Gotland.
- Jag har alltid känt att jag hör hemma här och alltid haft en enorm kärlek till ön. Jag kände att jag inte ville bo kvar i Stockholm, jag vantrivdes så oerhört med att bo i en storstad.
Det var då Josefin Alfredssons musikal Hednadotter, som bygger på hennes släkthistoria, skulle sättas upp i S:t Lars ruin förra sommaren, som hon gjorde slag i saken och flyttade till ön.
- Det var mycket det som gjorde att jag vågade ta steget och flytta hit, trots att jag inte kände en kotte här.
- I förarbetet med Hednadotter fick jag mycket kontakter här, säger Josefin Alfredsson, som dessutom tycker att kulturklimatet är betydligt bättre på Gotland än i Stockholm.

Teaterintresse
Intresset för teater och musik föddes tidigt och har genom åren bara fördjupats och Josefin Alfredsson gått från att stå på scen, till att producera, regissera och skriva manus. Sex manus har hon hunnit skriva, för både teater, film och musikal, som hon även regisserat.
Den allra förnämsta scenkonsten, tycker Josefin Alfredsson är musikal.
- Om man lägger samman musik, dans och teater kan man uttrycka så oerhört mycket mer än om man bara väljer en del. Jag tycker att det är en logisk helhet om man verkligen vill nå folk på djupet.
Därför föll sig valet enkelt då hon 2003 bestämde sig för att göra en föreställning av den släkthistoria hennes mormor berättat för henne och som resulterade i musikalen Hednadotter, en kärlekshistoria om tre generationer kvinnor, i brytningstiden mellan hedendom och kristendom.
Genomförandet var dock inte helt enkelt.
- Det är omöjligt att sätta upp en storskalig musikal utan pengar, utan kända namn, utan något annat än en tro på att det ska gå.

Varmt mottagande
Hednadotter fick ett varmt mottagande då den hade urpremiär sommaren 2005, men ekonomin gick inte ihop och på hösten var konkursen ett faktum.
- Det var besvikelse och sorg, men också mycket ilska, det kändes som att det här är inte rättvist, så många har offrat så mycket för det här och att det inte kunde gå var så frustrerande.
Trots det beslutade sig Josefin Alfredsson för att sätta upp musikalen på nytt i somras, samtidigt som hon tog över som teateransvarig under medeltidsveckan, efter Towan Obrador.
Den uppgiften torde passa henne utmärkt eftersom medeltiden, vid sidan av scenkonsten, länge legat henne varmt om hjärtat.
- Det började med en ren olyckshändelse, bokstavligt talat. Jag var 13 år och skulle på cykelsemester på Gotland med min bästa vän, men kom bara till Follingbo backe, där jag föll och slog mig sönder och samman och fick åka ambulans till Visby lasarett.
Det blev inget mer cyklande för Josefin Alfredsson den gången, men fast besluten om att inte åka hem, stannade hon i Visby och fick för första gången uppleva medeltidsveckan, som hon årligen besökt sedan dess.

Mamma
Vid sidan av alla teaterengagemang har Josefin Alfredsson också stigit in i en för henne alldeles ny roll, den som stolt mamma. I april födde hon dottern Vendla, döpt efter Josefin Alfredssons mormor.
- Det är det bästa som har hänt i hela mitt liv. Jag trivs i rollen som regissör och som producent, men det är ingenting mot hur jag trivs i rollen som mamma. Hon är den underbaraste lilla flicka som finns.
Josefin Alfredsson är nöjd med det liv hon lever i dag, men vägen dit har varit lång och svår.
- Jag var mobbad i tolv år, min pappa dog när jag var två år, mamma har varit ensamstående och efter gymnasiet kraschade jag total, men jag har lyckats vända mitt liv från ett totalt helvete till något som jag trivs med. Jag vet precis när det vände, det var när jag började tro på mig själv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om