"Mona skulle ha frågat oss först"

Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin står fast vid tanken på enhamnalternativet och långsammare färjor till och från Gotland.

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2007-07-10 01:07

- Vi är öppna för både en och två hamnar. Jag kan också tänka mig långsamgående färjor av miljöskäl, sa hon vid en presskonferens i Visby på måndagen.

Det socialdemokratiska oppositionsrådet Björn Jansson håller inte med.

-Hon skulle ha frågat oss först. Partiet har inte förankrat det här på Gotland och det måste de göra, säger han. -Det här skapar bara oro. Ska näringslivet och turismen utvecklas behövs både snabbfärjor och två fastlandshamnar. Engelhardt inte förtjust
Hans partikamrat Christer Engelhardt, som är Gotlands riksdagsman, är inte heller förtjust i hennes uttalande. -Rent spontant gillar jag inte diskussionen alls. Jag kan förstå att man vill vidga perspektivet för en långsiktig lösning men tror varken på enhamnsalternativ eller långsammare båtar. Landshövding Marianne Samuelsson suckar också: -Det är oacceptabelt att frångå tvåhamnsalternativet. Vi behöver två vägar till fastlandet för att kunna utveckla näringslivet och konkurrera på lika villkor med övriga landet. Att hänvisa till miljöskäl köper hon inte heller. -Jag tror man kan hitta andra sätt att spara energi med bättre båtar. Gotland ska inte ta ett orimligt stort miljöansvar. Tänk om man skulle stänga en motorväg och tvinga alla att åka tåg istället, säger Marianne Samuelsson som jämförelse. Kommunalrådet och centerpartisten Eva Nypelius är oroad över utspelet. -Det är inte bra att man gör Gotlandstrafiken till en miljöbov i Östersjön. Dagens färjor har katalytisk avgasrening vilket stora delar av övriga sjötransporter saknar. Vi måste satsa på teknikutveckling och nya bränslen i stället för att falla i fällan och förespråka långsamgående färjor. Det skulle vara en stor tillbakagång för Gotland. Miljövänligare skrov
På Destination Gotland, som sköter färjetrafiken, påpekar man att rederiet är miljöcertifierat. -Det innebär att vi tagit på oss att varje år minska vår påverkan på miljön, säger Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen. Utvecklingen av miljövänligare båtar pågår med bland annat skrov som glider lättare i vattnet och effektivare maskineri. -Alla vill väl minska på koldioxidutsläppet men vi måste se vad som ligger i andra vågskålen också. Vi är öppna för diskussioner samtidigt som vi är måna om att regionen utvecklas. Per-Erling Evensen påminner om att rederiet inte lever av att båtarna går fortare men gillar inte att gå tillbaka till långsamgående båtar. -Det är en spark i magen på Gotland, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om