Mjuk övergång när Gotland ingick region med Stockholm
År 1992 förstatligades länens vägförvaltningar.24 län blev indelade i sju regioner och myndigheten döptes till Vägverket. Gotland kom att tillhöra region Stockholm.- Trafiken på ön har gynnats av en regional uppdelning. Vi fick mer pengar och kunde asfaltbelägga grusvägarna, säger Sven Ahlström vid Vägverket.
Vägverket, som ersatte vägförvaltningarna, är en statlig myndighet med bred verksamhet och vitt skilda arbetsuppgifter. Riksdag och regering bestämmer vilken inriktning myndighetens arbete ska ha.
- Den nya indelningen i sju regioner gjorde att verksamheten blev effektivare, lättare att styra.
Hur togs beslutet att förstatliga Gotlands vägförvaltning emot av de anställda?
- Det var olika reaktioner bland folk. En del tyckte det var bra medan andra var oroliga för att Gotland inte skulle få bestämma över egna angelägenheter, berättar Sven Ahlström som var chef för den gotländska vägförvaltningen. Men det visade sig att vi har gott gehör i region Stockholm.
I det statliga Ansvarskommitténs förslag, om ett kommun -och regionomorganiserat Sverige, föreslås att Gotland ska tillhöra Stockholmsregionen.
Ett förslag som nu skickas på remiss runt landets beslutfattare.
- Jag arbetade på vägförvaltningen/Vägverket på Gotland mellan åren 1990 till 1999 och var med om hela förändringsprocessen. Fram till 1990 hade vi en egen budget, det var överhuvudtaget en mjuk övergång till region Stockholm.
Vilka var och är fördelarna med den nya myndigheten?
- Som lokal vägförvaltning fanns ingen utrymme i budgeten till att förbättra och asfaltbelägga grusvägarna på ön. I och med att Gotland nu tillhörde Stockholm fick vi mer pengar och kunde förverkliga planerna. Gotland har ett hyfsat bra vägnät idag.
- Det är positivt med en större organisation och för personalen blir det lättare att kompetensutveckla sig.
År 1999 flyttade Sven Ahlström till Stockholm och är stationerad på Vägverket i Solna.
- Lokalkontoret i Visby har anställda men inga chefer utan jag arbetar från Stockholm med att samordna gotlandsfrågor. Det fungerar utmärkt.
Nästa projekt som Sven Ahlström hoppas att Vägverket ska satsa på är att utbyggnad cykelvägarna på Gotland.
- Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det vådligt med biltrafik och cyklister på samma vägbanor.
Sven Ahlström har läst om Ansvarskommitténs förslag .
- Jag tycker det låter spännande.
Det blir nog svårt ur politiskt synpunkt att besluta mot nödvändiga förändringar, Gotland är för litet för att ta hand sina invånare. För gotlänningarna ökar till exempel valfriheten om sjukvården om de kan välja sjukhus själva..
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!