Misstanke om fusk med betalningar
Det råder oordning i faktureringsrutinerna för färdtjänst och sjukresor inom Gotlands kommun.Det konstaterar kommunens revisorer efter att ha gjort en genomlysning av verksamheten.Granskningen uppkom efter att Gute Taxi fick reda på att vissa chaufförer inte redovisade korrekta faktureringsunderlag till kommunen.
På ett år görs cirka 70 000 resor så det är en hel del underlag man begär att få tillgång till.
- Syftet med denna begäran är i första hand att få tillstånd en dialog, poängterar tekniske direktören Per Lindskog, Gotlands kommun.
Felaktiga fakta
För cirka en månad sedan fick kommunens revisorer i uppdrag att se över de samhällsbetalda resorna med fokus på färdtjänst och sjukreseverksamheten. Uppdraget var bland annat att bedöma om det finns anledning att göra en polisanmälan beträffande de misstankar om felfakturering som konstaterats.
Det var i höstas det kom uppgifter om att chaufförer anlitade av underentreprenörer till Gute Taxi - som har avtal med kommunen om samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor) - har lämnat in felaktiga fakturaunderlag till Gotlands kommun. Därmed har kommunen betalat ut mer pengar än man egentligen skulle.
Chaufförer stängdes av
Felaktigheterna handlar bland annat om felaktiga påslag av avgifter för till exempel bärhjälp, en service som ingår i andra kommuner där Samres är anlitade, men som redovisas separat inom Gotlands kommun. Det gäller också att samtliga resenärer på samma resa betalat fullt pris, trots att resan är samordnad.
De aktuella chaufförerna stängdes av omedelbart detta blev känt, men nu vill kommunen ha frågan genomlyst för att se om det finns anledning att polisanmäla det misstänkta fusket.
Ett annat syfte med granskningen av alla transaktioner är att ge taxiföretaget en chans att visa att detta inte är någon medveten strategi utan en enstaka företeelse som nu är borta i och med att de aktuella chaufförerna inte anlitas längre.
Omvänd fakturering
Kommunens revisorer förklarar i sin rådgivningsrapport att de listor som ligger till grund för faktureringen är mycket omfattande och komplicerade att följa upp. De föreslår därför en översyn av rutinerna för faktureringen och föreslår så kallad omvänd fakturering, det vill säga att fakturaunderlaget skrivs ut i samband med beställningen av resan som görs vid Samres. Nu sköts faktureringen genom att Gute Taxi skickar faktura utifrån de resor som genomförts.
Revisorerna drar flera slutsatser efter sin granskning:
Gute Taxi följer inte reglerna i avtalet om kraven på samordning. Det är Samres, där beställningen görs, som ska samordna och fördela transporterna. Men Gute Taxi omfördelar en betydande del av de resor som är beställda, vilket gör att beställningsunderlag inte stämmer med genomförd resa som sedan faktureras.
Särskilda ersättningar som faktureras, kan inte styrkas i beställningsunderlaget. Det kan handla om hämtning och lämning vid hemadresser, här saknas också kriterier för när särskild ersättning ska gälla, poängterar revisorerna.
Otydlighet avseende fakturering vid bomkörning (när det inte finns någon att hämta upp där man beställt).
Bristande internkontroll inom kollektivtrafikavdelningen.
Samråd med företaget
I sitt brev till Gute Taxi skriver tekniska förvaltningen att det är förvaltningens intention är att förtydliga kriterier och rutiner för betalningarna av resor, för att göra detta vill man framöver ha ett samråd med Gute Taxi.
Senast den 31 mars i år vill tekniska förvaltningen ha redovisningen av underlagen från Gute Taxi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!