Mätningen om hur nöjda företagare är med regionens service när det gäller myndighetsutövning har kartlagts sedan 2010. Det här var åttonde gången som SKR, Sveriges kommuner och regioner frågat företagarna om NKI, som är ett Nöjd kund-index. Mätningen visar att företagarna i genomsnitt i landet är mer nöjda med kommunernas service än tidigare. Det nationella NKI-värdet har ökat från 73 till 74 av 100 möjliga.
Gotlands företagare håller inte riktigt med. NKI-värdet ligger lägre än riksgenomsnittet och sjönk dessutom från 68 till 67.
Av de områden där företagarna blivit mer missnöjda med regionen är bygglov det som sticker ut mest. Det redan låga värdet på 54 har sjunkit till 48. Övriga området där företagarnas värdering sjunkit är brandskydd, bemötande och kompetens.
Några förbättringar har noterats när det gäller livsmedelskontroll, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, serveringstillstånd, effektivitet, information och tillgänglighet.
Rättssäkerhet och livsmedelskontroll ligger kvar på samma nivå som tidigare.
– Bra företagsservice bidrar till ett bra lokalt företagsklimat och därmed också till ökad tillväxt, säger Michaela Stenman, tf sektionschef på Sveriges Kommuner och Regioner.
Johann Malmström, tf chef på enheten för hållbar tillväxt konstaterar att ett NKI på 67 ändå är ett godkänt resultat.
– Vi vill däremot förbättra oss för varje år och kommer att fortsätta arbeta aktivt för att höja våra resultat.