Missnöje med färdtjänsten
- Gotlands kommun har sedan upphandlingen av nytt taxibolag fått mycket kritik för att transporter och beställningar av färdtjänst och sjukresor inte fungerar på ett tillfredställande sätt. Efter upphandling av ny beställningscentral har inte problemen minskat utan snarare ökat, säger Per Lindskog, teknisk chef i kommunen.
Det är särskilt under det senaste halvåret som man arbetat för att rätta till problemen.
- Det är taxibolaget som är huvudproblemet. I vissa avseenden lever de inte upp till de avtal som tecknats med kommunen, säger Per Lindskog, teknisk chef i kommunen.
Tekniska förvaltningen får enligt Lindskog ta emot klagomål både från resenärer och anhöriga som klagar på färdtjänst och sjukresor. I många fall riktas kritiken mot beställningscentralen.
- Min slutsats är att det nog ofta är problem både hos taxibolaget och beställningscentralen när det blir fel i en beställning, säger Per Lindskog.
Tommy Gardell, ordförande i tekniska nämnden har krävt att förvaltningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att lösa problemen inför nästa möte med arbetsutskottet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!