Försörjningen av Gotland hänger på att Gotlandsfärjorna kan gå in i Visby hamn. Visby hamn är känslig för väder och vind med sin placering på västkusten.
- Vinden kommer oftast från sydväst. Det kan bli höga vågor i hamnen och i en hård storm blir fartygen stora vindfång. De kan skadas om de trycks in i kajen, säger hamnchefen Mats Eriksson.
Kappelshamn har varit reservhamn för Gotlandstrafiken. Det finns reglerat i ett hamnavtal från 70-talet. Utan att något nytt avtal har upprättats har Gotlandstrafikens färjor blivit större och vuxit ur hamnen i Kappelshamn.
Slite inte komplett
I dag vill Region Gotland att den upprustade hamnen i Slite ska bli öns nya reservhamn.
Här finns det djup som de nya färjorna måste ha. Men lägger färjan till i Slite kan bilarna inte köra av. Här saknas en färjeklack där man kan lägga avkörningsrampen och en förtöjningsanordning som håller de långa fartygen på plats.
Kallsinniga
Det handlar om investeringar på mellan 15 och 20 miljoner kronor och eftersom det handlar om en statlig trafik bör staten stå för den kostnaden, tycker Region Gotland.
- Vi brukar lösa investeringar av det här slaget med tilläggsavtal, men när regionen för några år sedan uppvaktade näringsdepartementet i den frågan var de kallsinniga. De håller hårt i plånboken, säger Bertil Klintbom, som är chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.
I brist på statliga medel konkurrerar nu investeringarna i Slite med andra kommunala åtaganden. Satsningen fanns inledningsvis med i tekniska nämndens budget för nästa år, men sköts på framtiden när nämnderna måste spara.
Nu kan kompletteringarna av hamnen i Slite tidigast genomföras 2013. Tills dess har Gotland ingen reservhamn.
Sårbart
Gotland är sårbart utan reservhamn, tycker Bertil Klintbom och Mats Eriksson. Lagerhållningen har blivit minimal i alla branscher och ön är beroende av täta transporter för att det inte ska bli tomt i butikshyllorna.
- Det finns inget förråd på ön i dag. Allt är rullande gods, säger Bertil Klintbom.
- Det värsta som kan hända är att det inträffar en fartygsolycka som täpper till hamninloppet till Visby eller att man inte kan använda Visby hamn på grund av exempelvis ett oljeutsläpp. Allt gods går på trailer och då får vi inte hit bilarna, konstaterar Mats Eriksson.