Ministern var på Gotlandsbesök under onsdagen bland annat för att se den nya elvägen i Visby. Han fick en provtur med den eldrivna flygbussen, och hann också med ett möte med landshövdingen och regionledningen.
En glödhet fråga är givetvis Trafikverkets rapport om Gotlandstrafiken, som kom för ett par veckor sedan.
Myndigheten presenterade där en rad förslag som nu gått ut på remiss. Bland annat att staten bör äga färjorna och att de kan köras med upphandlad drift, från år 2033. Detta bland annat för att det per avtalsperiod skulle kunna bli cirka 300 miljoner kronor billigare för staten än dagens trafiklösning.
– Jag blev förvånad över Trafikverkets rapport, kommenterar Tomas Eneroth.
– Det är inget självändamål vare sig att det ska vara statligt tonnage eller hur driften ska se ut. Jag är väldigt tydlig med att jag vill se både förbättrad tillgänglighet, men också att vi klarar hållbarhetskraven. Men då måste vi hjälpas åt, jag välkomnar industriella konsortier och andra för att vara med och se till så att vi får moderna, snabba och hållbara förbindelser mellan Gotland och fastlandet.
Kostnadsfrågan är central i rapporten. Är staten beredd att betala mer för Gotlandstrafiken i framtiden?
– Frågan är lite för tidigt väckt, men det är alltid viktigt att hushålla med statens resurser, och vi vet att Gotlandstrafiken under senare år varit dyr. Men för mig är det också en jämlikhetsfråga. Det får kosta, för det är så otroligt viktigt att hålla ihop hela landet.
Ministern markerar också att han inte vill se längre överfartstider än i dag.
– Jag är inte intresserad av att få längre överfartstider. Snabbare och bättre förbindelser måste vara utgångspunkten. Jag vill inte acceptera ett läge där vi säger att krav på hållbarhet måste innebära dramatiska försämringar i tillgänglighet.
Ett möte med både regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C), Meit Fohlin (S) och regiondirektör Peter Lindvall hanns med under onsdagen. Nypelius begärde så sent som för några dagar sedan ett möte mellan ministern och Gotlands trafikråd för att klargöra öns ståndpunkter i färjefrågan. En del hann behandlas redan på onsdagen.
– Vi hann prata om såväl Gotlandstrafiken, en bro till Fårö och om Bromma flygplats. Vi lyfter fram de viktiga frågorna och det vi ser kommer få konsekvenser för Gotland, säger Nypelius, som var nöjd med mötet.