Minibilen en livsstil för entusiaster
Ett pärlband av pyttesmå bilar i olika färger ringlade sig fram längs östra Gotlands vägar i helgen. Det var Hundkoje-crusing, en färd bara för nöjes skull, för att tjusas och där resans mål inte var så viktigt.- Hundkojan är så sjukt rolig att köra, förklarar Pia Liljenberg från skånska Höör som verkar helt såld på denna bil.
Foto: Karl Melander
Överallt stod det små mini-bilar. Gula, röda gröna, svarta, blå och vita. En var ljusblå och vit med en blå lampa på taket och POLICE skrivet på dörren.
Ett par stycken hade cabrioleter och några var byggda som lastbil, kombi och van. Husbilar fanns också, liksom en militärgrön jeepliknande variant.
Även om små detaljer skiljer bilarna åt går det inte att ta miste på att alla hör till den bilmodellen som i Sverige kallas Hundkojan. Mini-maskot, som heter den i Danmark.
Började 1959
Den lilla bilen har tillverkats under 40 år med start 1959. Det var British Motor Corporation, BMC, som inledde produktionen. Sedan har flera olika bolag som Austin, Morris, Riley och Wolseley tillverkat den, men 1969 blev Mini ett eget bilmärke. Totalt har drygt 5 miljoner Hundkojor byggts!
År 2001 fick ursprungsmodellen en efterföljare som ofta kallas "New Mini". Tyska BMW tillverkar den i Storbritannien.
Framgångarna kom efter bara några år, då bilen vann Monte Carlo-rallyt tre gånger under 1960-talet. Kvick som den är, vann den mångas hjärtan.
Att den är snål på bränsle bidrog säkert till dess popularitet.
- Nog kan man kalla Hundkojan en miljöbil. Den drar inte mer än drygt en halvliter milen, säger Pia Liljenberg.
- Det går att köra på blyfri bensin, men vi häller i några droppar blyersättningsmedel.
Konstuktören Alec Issigonis kom med en mängd smarta lösningar som bidrog till framgångarna. Bilen är framhjulsdriven med små hjul som är individuellt upphängda. Tyngdpunkten ligger lågt vilket ger bra vägegenskaper.
- Det är som att köra go-cart fast man sitter inne i bilen, säger Pia Liljenberg.
Hon går så långt att hon jämför den med en Jaguar.
- Fjädringen är lika bra.
När hon träffade sin nuvarande make Stefan hade han en Harley-Davidson. Det dög inte.
- Jag vill ha en hundkoja, sa Pia och fick en.
Varsin Hundkoja
Numera har de varsin och dessutom en matchande husvagn. Båda är nöjda och lever campingliv på en liten, men trivsam yta. Två sängar, ett handfat och ett kylskåp får faktiskt plats.
- Men bilen kan bara dra 400 kilo, så det gäller att inte ta med för mycket, sa Pia Liljenberg innan hon hoppade in i sin vita dödsskallemärkta hundkoja och gled iväg på uppvisningsturen på den gotländska landsbygden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!