Miljövänligare resa med kortare rutt

À la carte på färjorna redan i vår och åtgärder för tågresenärerna i Nynäshamn till sommaren.Det är några av de förbättringar som färjeresenärerna kan se fram emot på kort sikt. Eftersom avtalet med Rikstrafiken är klart kunde Destination Gotland vid lördagens färjeforum även se på lite längre sikt. Nästa generation gotlandsfärjor drivs troligen med gas.

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2008-02-04 04:00
Den som är trött på färjornas varmhållna mat får ett alternativ inom kort. À la carte-menyn kommer att innehålla ett fåtal rätter. Man betalar i kön som vanligt och får med sig en dosa som piper när det är dags att hämta maten.
Chefen för ombordservicen, Ian Robertson, lovade även att överdragen till britsarna i kupéerna på m/s Visby ska bytas ut i år.
53,3 procent av alla bokningar görs via internet, och vid lördagens öppna forum lovade rederiet att förbättra hemsidan. Önskemålet att man ska kunna boka sittplatsen redan på internet verkar dock svårt att uppfylla. Många vill boka tidigt för att vara förvissade om att kunna koppla datorn till ett av de attraktiva eluttagen.
- Vi är medvetna om att vi har för få uttag, sade marknadschefen Per-Erling Evensen.
Som tröst till datoranvändarna upplyste han om att Destination Gotland undersöker möjligheten att ha trådlöst internet ombord. För det krävs satellitanslutning. Avgörande för om färjorna får trådlöst internet är kostnaden för satellituppkopplingen.
Djurägare som klagat på spring i djursalongen fick ett halvt löfte om förbättringar. Resenärer som tar genvägen genom djursalongen ska hindras av rep eller liknande. Destination Gotland ska även undersöka om sittsalongerna kan skärmas av med glasdörrar, för att minska risken att fåtöljerna används av resenärer som inte betalat för platsen.

Nynäs svagaste länken
Per-Erling Evensen kallade Nynäshamn för den svaga länken i gotlandstrafiken. Problem med anslutande pendeltåg och rörig bagagehantering gör situationen vid ankomsten stressig. Men nu ska det bli bättre. Rederiet har träffat ansvariga för hamnen och diskuterat problemen.
Till sommaren ska en asfalterad och regnskyddad gång vara klar mellan terminalen och tågstationen. Flexibiliteten för pendeltågen ökar i höst, när dubbelspår förbi stationerna på Nynäshamnslinjen är klara.
- Vi har även fått löfte om att man på sikt ska planskilja området där man hämtar sitt bagage. Som det är nu passerar bilar där resenärer går för att hämta väskor. Det är en farlig situation, sade Per-Erling Evensen.

Inga förbättringar
För anslutningstrafiken i Oskarshamn är inga förbättringar i sikte.
Destination Gotland har på egen hand pratat med bussbolag, men sätter nu sitt hopp till att Rikstrafiken ska upphandla trafik som passar för färjeresenärerna. Destination Gotland har infört rabatt som gör det lättare för frånskilda föräldrar att lämna barn till den andra vårdnadshavaren på fastlandet. Åker man tillbaka med vändande tur betalar man bara för enkelresan. Som tidigare gäller att barn som fyllt 13 år kan åka utan föräldrar, och de som är över 15 år får ta med sig yngre syskon.
Det nya avtalet ger större frihet i prissättningen. Även gotlandsrabatten kan variera, under förutsättning att den totala rabatt som gotlänningarna får på ett år är cirka 40 procent.
Destination Gotland använder priset för att sprida ut resenärerna. Men trots att det finns billiga turer så ökar ändå efterfrågan mest på de attraktiva avgångarna, trots att de är betydligt dyrare. För att möta topparna i sommar har rederiet fått möjlighet att sätta in en fjärde färja på den norrgående linjen.

Gasdrift i framtiden?
Med avtalet för perioden 2009- 2014 klart har Destination Gotland börjar planeringen inför framtiden.
De tekniska förutsättningarna kommer att ändra sig mycket framöver, vilket bidrog till att man valde ett sexårigt avtal istället för tio år. I lördags gav Destination Gotlands tekniske chef Anders Larsson sin syn på framtidens färjor.
- Oljan blir bara dyrare. Vi tittar brett på alternativa bränslen till nästa generation färjor. Gas är tillverkarnas favorit. Det finns gasdrivna fartyg i Norge, men inga av den typ som är aktuell för gotlandstrafiken, sade han.
Gasalternativet innebär att färjorna skulle kunna drivas med lokalproducerad biogas.

Ny rutt till Oskarshamn
Anders Larsson berättade även om det miljöarbete som görs med nuvarande färjor. Bättre förvärmning av bunkeroljan, ny roderdesign och en trimwedge som förbättrar propellerns prestanda minskar utsläppen. Solfilm har satts upp på rutorna i salongerna för att minska värmeinstrålningen och därmed användningen av luftkonditioneringen sommartid. Man har även bytt rutt till Oskarshamn för att minska utsläppen. I lugnt väder (cirka 75 procent av turerna) kan man välja en väg som är två distansminuter kortare. Färjan passerar närmare några grund men utan att ta några risker, försäkrade Anders Larsson.
Sammantaget har förbättringarna inneburit besparingar motsvarande 100 enkelturer till Oskarshamn.
Tekniske chefen svarade villigt på alla frågor utom en - hur mycket koldioxid släpper färjorna ut?
- Vi kommer att redovisa det framöver, men tills vidare är vi låsta av Redareföreningen som håller på att ta fram nyckeltal som ska vara enhetliga för hela branschen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om