Miljonregn över Gotlands vägar
Regeringen satsar 205 miljoner på de gotländska vägarna de närmaste tolv åren.Eva Nypelius (c) är glad, men hade helst sett att tilldelningen blev större.- Jag önskar att vi fick ännu mer så att vi kunde behålla alla 90-vägar på ön.
Eva Nypelius vill inte strypa debatten om Gotlands inflytande på färjetrafiken.
Foto: Bengan Zettergren
I planen ingår satsningar på förbättringar av vägar och hamnar samt utbyggnad av cykelleder kring tätorterna.
Regeringens löfte om drygt 200 miljoner till gotländsk infrastruktur är en tredjedel mer än vad Gotland fick för den förra länsplanen. Men det är ändå inte tillräckligt för att bygga bort alla problem runt de länsvägar där hastigheten nyligen sänktes.
Viktigt för pendlingen
Säkerheten kring stora delar av de vägarna är inte tillräcklig för att klara statens krav för en hastighetsbegränsning på 90 kilometer i timmen. Därför sänkte Vägverket hastigheten på de flesta 90-sträckorna i höstas.
- Det är synd, för pendlingen är det viktigt att bibehålla en bra standard på länsvägarna, konstaterar Eva Nypelius, kommunstyrelsens ordförande.
Fårö och hamnar
Pengarna ska i stället användas på en förstudie för fast förbindelse mellan Gotland och Fårö, något som bedöms som viktigt för Fårös och norra Gotlands utveckling.
Det blir också satsningar på hamnarna i Visby, Klintehamn och Slite, samt bättre leder för den som väljer att cykla i stället för att åka bil.
- Vi vill satsa på säkra cykelvägar, och för att öka pendlingen på cykel vill vi ha cykelvägar en mil ut från Visby och alla större orter på Gotland, säger Eva Nypelius.
Beroende av bilen
I regeringens beslut finns också en höjning av anslaget till de enskilda vägarna.
- Det är glädjande. Hur mycket vi än bygger ut kollektivtrafiken kommer vi alltid att vara beroende av bilen och av bra vägar, säger Eva Nypelius.
Men några pengar för en kryssningskaj i Visby finns det inte i tilldelningen från regeringen.
- Den finansieringen måste vi söka från annat håll. Det kan handla om att söka EU-stöd, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!