Merkostnader för passagerare

Efter ett år av samarbete mellan Nextjet och Gotlandsflyg så går de skilda vägar. Den plötsliga förändringen medför problem för passagerarna, skriver Gotlands Allehanda idag.

gotlandsflyg skyways visby flygplats

gotlandsflyg skyways visby flygplats

Foto: Henrik Radhe

Gotland2013-07-22 09:25

Den 11 juni 2012 började Gotlandsflyg och Nextjet köra utökad gemensam trafik på linjen efter Skyways konkurs. Men nu har företagen gått skilda vägar.

- Nextjet har avslutat avtalet. De vill bedriva trafik på Arlanda-Visby själva. Vi skiljs inte som ovänner men det medför stora konsekvenser för både oss och våra kunder så det är inte optimalt, säger Niclas Bylund, privatmarknadsansvarig vid Gotlandsflyg.

Från den 19 augusti har flygbolagen skilda turlistor vilket medför en hel del komplikationer för de resenärer som bokat i förväg. i vissa fall måste man helt byta resdag alternativt göra en ombokning som nu är betydligt dyrare.

- Vi får merkostnader och besvär. Jag tycker inte att det här har avslutats seriöst och prydligt, det hade varit jäkligt bra om man berättat det tidigare,säger Tomas Löwenborg vars döttrar fått problem med sina resor.

- Att passagerarna drabbas och fått reda på det senare än vi skulle vilja, det är klart. Vi gör vårt yttersta för att konsekvenserna ska bli så hanterbara som möjligt för kunderna, säger Niclas Bylund.

Läs hela artikeln i dagens Gotlands Allehanda här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om