’Matkassen är en bluff’

I förra veckan gjorde PRO sin årliga prisundersökning i några av öns butiker.Men kartläggningen får svidande kritik av handlarna.- Undersökningen med matkassen är en bluff och borde läggas ner, säger Kamaran Allaf, Vi Bingebyhallen.

Mats Jörholt, butikschef Ica Maxi.

Mats Jörholt, butikschef Ica Maxi.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2010-04-29 04:00
Under en dag i förra veckan gick pensionärsorganisationen PRO:s medlemmar ut i tusen butiker i landet för att notera priserna på 60 förutbestämda basvaror.
Resultatet sammanställs sedan i länslistor. Listorna pekar ut vilka län som har den billigaste respektive dyraste matkassen, och hur de lokala butikernas priser ligger i förhållande till varandra.
Undersökningen är hårt kritiserad av många handlare, eftersom den endast omfattar ett litet antal artiklar som dessutom återkommer år efter år.
Butiker som hamnar långt ner på listorna drabbas av oförtjänt rykte om att vara dyra, hävdar en del.

Marginalprocent
En av de gotländska kritikerna är Kamaran Allaf, som drivit Bingebyhallen i tre år. Butiken har flera gånger hamnat i botten i PRO:s jämförelse.
- Alla handlare vet när den är på gång och sänker sina priser. Undersökningen är meningslös och jag fattar inte hur det svenska folket kan gå på den, säger han.
Han tycker i stället att butikerna ska redovisa sin marginalprocent, alltså den vinst som görs på de sålda varorna i varje butik, eftersom detta är fakta som handlarna inte kan fuska med.

Ett slag i luften
Han visar för GT hur systemet fungerar och hur stor hans vinst är.
Kamaran Allaf får stöd i sin kritik av Ica Maxis butikschef Mats Jörholt, som tycker att PRO:s jämförelse är ett slag i luften - trots att Ica Maxi i två år placerat sig bäst i rankingen av öns butiker.
- Undersökningen är inte okej och det bästa vore om den försvann. Det är samma varor som återkommer och alla handlare vet när den görs. Det är oerhört svårt att göra en vettig prisundersökning, och den formen som PRO använder borde läggas ner.
Varför använder ni den i er marknadsföring om ni tycker att den är så dålig?
- Varför skulle vi inte göra det? Har man vunnit en tävling vill man väl berätta om det, säger Mats Jörholt.
Till skillnad från Bingebyhallen är Ica Maxi inte beredda att redovisa sin marginalprocent.
- Nej, det vill jag inte tala om. Jag vill inte att mina konkurrenter ska få reda på den, säger butikschefen.

Ifrågasätter värdet
Per-Åke Sandsjö är vd för Konsum Gotland med åtta butiker på ön.
Han ifrågasätter också värdet av PRO:s granskning.
- Den säger inte på något vis något om prisnivån i butiken. Undersökningen är alldeles för begränsad och det går inte att dra några stora växlar på den, det ska man vara medveten om.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om