Matbutiker ett riskområde – folk stannar och pratar

Samtal mellan kunder över butikers hyllor har identifierats som platser med risk för smittspridning. ”Folk stannar gärna och pratar länge i främst mataffärer”, rapporterar länsstyrelsen.

Patrik Engqvist är föreståndare för Ica Atterdags i Visby. Han tycker att kunderna över lag sköter sig bra vad gäller att hålla avstånd.

Patrik Engqvist är föreståndare för Ica Atterdags i Visby. Han tycker att kunderna över lag sköter sig bra vad gäller att hålla avstånd.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2021-01-30 09:00

Det är i sin veckorapport som Länsstyrelsen på Gotland, i likhet med flera länsstyrelser i landet, noterar det uppdämda behovet av att språkas en stund:

”Handeln uppmärksammar att det finns ett uppdämt behov av att träffas och prata då folk gärna stannar och pratar länge mellan butikshyllorna i främst mataffärer”, skriver man.

Inte minst sedan pandemilagen kom till och sedan människor uppmanas att handla ensamma.

Patrik Engqvist förestår Ica Atterdags i Visby. Han säger att han inte upplever det som något problem:

– Nio av tio sköter det utmärkt, det bottnar i ett personligt ansvar. Att folk pratar med varandra, som vi gör nu, är inte konstigt. Det gäller bara att det görs på rätt sätt, med avstånd och att man stiger åt sidan när någon vill komma fram.

Frukt- och grönt-disken nämns allmänt som huvudplatsen för samtal?

– Det är i så fall inte konstigt, där står man och plockar. Men nej, över lag sköter sig kunderna bra, tycker jag.

Marlene Andersson är samordnare av länsstyrelsens kontrollansvar för att pandemilagen följs, gällande exempelvis maxantal i butiker.

Hon betonar den enskilda individens ansvar:

– Handlarna har ett informationsansvar vad gäller att hålla avstånd och tillhandahålla handsprit, men i första hand hänger det på den enskilde individen att följa rekommendationerna. Det är i slutänden enda sättet att komma till bukt med pandemin, säger hon.

Det är inte enbart på Gotland brister noterats. Enligt Aftonbladet rapporterar fem länsstyrelser i stort sett samma sak.

”Övergripande ser kommunerna att det brister i det personliga ansvaret när det kommer till personer i sällskap samt trängsel i affärer. Här behövs fler informationskampanjer samt hårdare restriktioner", skriver länsstyrelsen Gävleborg.

Länsstyrelsen i Jönköpings län menar att rekommendationerna att hålla avstånd generellt efterlevs bra, men noterar samtidigt upplevd trängsel i matbutiker, särskilt vid frukt- och grönt-diskarna.

Magnus Olsson är verksamhetsledare för Visby centrum. Han känner tydligt igen sig i skrivningen.

– Det blir som en fritidsgård, träffar man en gammal bekant i butiken så pratar man gärna en stund. Folk saknar det sociala och tar alla chanser att språkas en stund, det är helt förståeligt. Man alla har ett personligt ansvar att komma tillrätta med pandemin, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!