Prognoserna visar på ett riktigt bra besöksår för Gotland. På Destination Gotland ser exempelvis midsommar bättre ut än förra året.
Gotlands turistförening ser att sommaren i det stora hela ser bättre ut än föregående år, men även medeltidsveckan tycks få sig ett lyft vad gäller besök.
På Best Western Strand Hotell och Best Western Solhem hade man förra året ett riktigt rekordår, något som marknad- och försäljningschef Lasse Orava trodde skulle bli svårt att knäcka.
- Prognosen pekar på att det kommer bli en ökning med mellan 5-7 procent, och det är mycket i vår värld. Jämför man istället med 2006 så är det en ökning med 20 procent.
Lasse Orava vill påpeka att mycket av framgångarna är tack vare goda och bra kommunikationer.
På Destination Gotland har man jobbat med så kallade nya säsonger. Bokningar på hösten har under flera år ökat, men försommaren har inte gått lika bra, och det är något man nu arbetar med.
- Perioden före midsommar ser mycket bra ut i jämförelse med året innan, säger kapacitetsansvarige Erik Johansson på Destination Gotland.
Projektet Swedish Gotland som är ett affärssamarbete mellan turistföreningen och gotländska företag, börjar märkas. I Finland finns exempelvis hemsidan lomasaari.fi som hjälpt många från grannlandet att hitta hit, och på spårvagnsdörrarna i Helsingfors finns stora bilder på Gotland.
- Det är verkligen ett sug som märks. I norra Tyskland har vi exempelvis gett ut en tidningsbilaga i 900 000 exemplar, säger Annamari Thorell på Gotlands Turistförening.
Redan nu är det fler bokade flygstolar från Hamburg och Helsingfors än vad det var efter augustis slut förra året på Gotlandsflyg, och mellan Göteborg och Visby har man utökat stolarna från 2 500 förra året till 7 900.
- Det är egentligen bara Växjö som går trögt, säger Conny Bohlin, verksamhetschef på Gotlandsflyg.
Cecilia Theisen på Gotland Promotion bekräftar avslutningsvis att Gotlands framtid ser ljus ut.
- Den ser helt enkelt jätteljus ut. Om vi jämför våra siffror från januari 2007 till i dag har nybokningarna ökat med 30 procent.