Det var pampiga trummor och strĂ„kar och en vĂ€lregisserad inledning med svartvit journalfilm frĂ„n den 12 februari 1911 i bakgrunden â Gustaf Frödings begravning.
Musikaliskt har de lyckats förtrÀffligt med Frödings texter.
Med sina tonsÀttningar av nÄgra av Gustaf Frödings diktskatter har BorlÀngerockarna Mando Diao erövrat en stor svensk publik. Svaret gavs pÄ SverigepremiÀren pÄ Wisby Strand, det var absolut fullsatt och det var den bredast tÀnkbara rockpublik som hittat dit i gÄr kvÀll.
Mando Diao trĂ€ffar rakt in i det svenska vemodet, förstĂ€rkt med filmsekvenser i fonden â raka, svenska furor med sipprande morgonljus och en horisont som sprĂ€cks av strĂ€ckande gĂ€ss. Till detta strĂ„kar och vĂ€larrangerade blĂ„sinsatser.
Showen Àr mycket ambitiöst upplagd, med skickliga musiker och en line-up bestÄende av ett gediget komp, en trio strÄkar, flöjt och klarinett och pÄ scenen, liksom pÄ skivan, har Gustaf Norén och Björn DixgÄrd tagit sÄngarhjÀlp av syster Linnea DixgÄrd i en vit Ànglalik klÀnning.
Trots detta tenderar konserten att bli stressad, Mando Diao borde lita mera pÄ sin egen förmÄga och vila i det de gör.
Mer om denna konsert, trots allt en homogen hyllning till Fröding som aldrig vÀjde för det svÄra och om kvÀllens höjdpunkt, "SÀv, sÀv, susa", kan man lÀsa i morgondagens GT.