Magi ska sälja Gotland
Gotlandden magiska ön.Det är så Gotland ska presenteras för att locka både boende, turister och företagare till ön.På tisdagen visade Varumärkesgruppen, som tagit fram ett förslag hur Gotland ska lanseras för framtiden, fram sitt arbete. Syftet är att stärka och utveckla ön.
Foto: Hans T Dahlskog
-Vi vill något mera, sa kommunalrådet Eva Nypelius kommunalråd som tillsammans med ytterligare 17 personer från näringsliv, föreningar och myndigheter igår överlämnade sitt förslag till kommunstyrelsen.
Fem kärnvärden
Varumärket, den magiska ön, innehåller fem kärnvärden. Det är:
Livslust
Närhet
Magiskt
Kreativitet
Livskraft
- Nästa steg var att hitta övergripande profiler som bär varumärket framåt, berättar Gunilla Defour på Visby flygplats.
Det finns fem sådana:
Ö, kust, strand och natur
Världsarv, Visby och kulturarv
Almedalsveckan
Kreativ energi, inspirerande miljö och skapande människor
Mat design möten
När det gäller möjligheten för näringslivet att växa lyfter gruppen fram högskolan, vindkraft och hamnen.
Att våga välja
-Det är viktigt att vi verkar för att växa, påpekar Sven Sandström från Produkt Gotland.
Johan Graffman från Graffman Företagsledning & Utveckling AB har lett arbetet med att plocka fram ett vinnande varumärke.
-Vi måste våga välja, sa han och uppmanade till att bara satsa på en del.
Livslust
När det gäller besöksnäringen handlar det fortfarande om att satsa på en längre säsong.
- Vi ska fokusera på besökare från Mälardalen, Tyskland, Finland och lite Norge, säger Per-Erling Evensen från Destination Gotland .
- Det blir en lång resa som alla måste sluta upp kring.
Han berättar att båt- och flygföretagen nu gemensamt koncentrerar sin marknadsföring mot dessa platser.
Kommunalrådet Gustaf Hoffstedt berättade om boendet.
-Framför allt ska vi rikta in oss på unga människor som nyss bildat familj och på de som är 55+. Det är grupper som är beredda att flytta. Vi kan erbjuda ett attraktivt kustnära boende.
Visionen som ska uppfyllas är: Gotland är Östersjöregionens mest kreativa och magiska plats, präglad av närhet, hållbar tillväxt och fylld av livslust.
Beslutet om att det blir varumärket "Gotland den magiska ön", som ska användas, tas av kommunstyrelsen i mars.
Nästa steg i arbetet är oerhört avgörande för resultatet. Det bygger på att alla ska ta till sig och använda varumärket.
Ingen lek med ord
- Det här är Inte en lek med ord, sa Johan Graffman som tror att varumärket kommer att göra stor nytta om det bara används.
När allt material är färdigt kommer en katalog att tryckas upp. Den ska alla kunna använda. Plattformen kommer också att finnas tillgänglig på kommunens hemsida.
- Det gäller att förankra det här bland alla gotlänningar, sa Eva Nypelius.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!