OKQ8 har sagt upp det avtal som bolaget har om att använda marken och att Ljugarns Handel sköter service och beställning av drivmedel.
- Tyvärr är försäljningen för liten, vi skulle behöva sälja åtminstone tre gånger så stor volym för att behålla stationen, säger Lennart Fritzon, bolagets ansvarige för automatstationer i södra Sverige.
Stora investeringar
Han säger att bolagets styrelse har bestämt att samtliga automatstationer ska se ut som den i Visby.
Därför väljer man att uppgradera de där försäljningen är bäst och att stänga ned de mindre.
- Vi har gjort stora investeringar i Visby och kommer att göra det även i Hemse, berättar Lennart Fritzon.
Tidigare i år har OKQ8 lagt ned automatstationen i Klinte och till jul räknar han med att även den i Ljugarn försvinner.
När bolaget tog bort automatstationen vid Konsum i Lärbro 2009 så etablerade Tankvärt Gotland en automatstation där.
Tankvärt tänker
Att nu också den i Ljugarn ska försvinna kommer som en nyhet för Åsa Eklöf, ägare av bolaget Tankvärt Gotland.
- Det har jag inte hört och det skulle kunna vara intressant för oss att etablera oss där. Det beror naturligtvis på hur stor försäljningen är. Det är enormt kostsamt att etablera en ny automatstation även om vi har lättare än de stora bolagen som har dyra marknadsavdelningar, tjänstebilar och huvudkontor, säger Åsa Eklöf.
Tankvärt Gotland har i dag automatstationer på sju platser på Gotland: i Garda, Lärbro, Hemse, Källunge, När, Roma och Visby.
Egen regi
Jan-Peter Tingström, Ljugarns Handel, säger att han ska kämpa för att det ska gå att tanka i Ljugarn även efter årsskiftet.
- Det är en fördel att ha en automatstation i anslutning till butiken, båda drar kunder till varandra. Vi har ett halvår på oss att hitta en lösning, säger han.
Ett alternativ kan vara att ordnar det i egen regi.
- Det blir allt vanligare att butiker gör privata satsningar och köper ett paket med pumpar, räkneverk och tankar som placeras ovan mark istället för att grävas ned. Vi ska titta på de alternativ som finns efter sommaren, säger Jan-Peter Tingström.