Båtfabriken i gamla Nimbus lokaler ser inte mycket ut för världen. Här har en rad båttillverkare gått i konkurs, och just nu råder i princip ingen aktivitet där sedan CMI Composites tvingades slå igen.
Men här tillverkas ändå en av världens mest exklusiva båtar. När det gäller finish och design har inget lämnats åt slumpen.
Prislappen är därefter. En miljon euro, nästan tio miljoner kronor, kostar en genomsnittlig Torpedo med lite extrautrustning.
Men det höga priset gör också att företaget inte är lika konjunkturkänsligt som andra båtföretag. Kunderna behöver inte ta banklån för att köpa en båt, och rika människor kommer det alltid att finnas.
- Visst är det så, säger Johan Attvik. Vi har sålt väldigt få båtar i Sverige de senaste åren. För oss är det främst utlandet som gäller.
Johan Attvik är mannen bakom J Craft Torpedo, båten som lanserades med buller och bång 2009. Han arbetar både med design och försäljning, och är även en av delägarna i bolaget. Den andra delen ägs enligt tidningen Affärsvärlden av Radenko Milakovic som investerat genom hedgefonden Altima Partners. Attvik köpte in sig i bolaget redan 2004.
Just nu arbetar Johan Attvik med att "stänga de affärer som ligger i pileline", som han säger.
- Vi har en del på gång. Jag tror på båtmarknaden på sikt, det finns ett stort sug och jag är övertygad om att det kommer bli ännu mer framöver. Men Skandinavien har ju varit ett sorgebarn de senaste åren.
J Craft Torpedo byggs på beställning. Allt eftersom båtarna säljs så byggs de. Och då blir det i Visby.
- Det har funnits ett önskemål från tidigare ägare att ha produktionen i Visby, och det finns ett genuint båtkunnande där. Vi ser ingen anledning i dag att flytta produktionen, säger Johan Attvik.
Men J Craft måste, rika kunder till trots, kämpa för att nå lönsamhet. Affärsvärlden skrev tidigare i år att företaget gick back med 16 miljoner 2011 och att ägarna fått pumpa in över 100 miljoner kronor sedan 2008 för att hålla bolaget flytande.