Till årsskiftet startar Region Gotland en evenemangsbyrå som ska hjälpa organisationer och företag som vill arrangera evenemang på ön. Lotsen ska hjälpa till med en mängd olika frågor som rör både stora och små evenemang och fungera som en samtalspartner och rådgivare.
- Det kan vara ganska mycket att tänka på när man ska ordna ett evenemang. Det handlar om tips, råd och tillståndsfrågor som markfrågor, serveringstillstånd och mycket annat. Tanken är att den här personen ska fungera som en lots inom regionen för arrangörerna, förklarar regionens näringslivschef Stefan Persson.
Tjänsten lystes ut för några veckor sedan och sista ansökningsdag är i slutet av veckan. Den kommer initialt att löpa på ett år därefter kommer en utvärdering av tjänsten att göras, förklarar Stefan Persson.
- Vi testar tjänsten på ett år, sedan får vi se vad som händer.
Idén att tillsätta en evenemangslots kom bland annat från arrangörer som uttryckt önskemål om en samlingsfunktion kring evenemang.
Tjänsten är gratis och är en service för arrangörerna.
- Det ska underlätta för oss i myndighetshanteringen och är så att säga en win-win situation.