Det har Gotland Promotion i samarbete med Destination Gotland och hotellen i Visby fixat med hjälp av en kampanj.
- Över 1600 personer har kommit till utöver de vanliga resenärerna, säger Per-Erling Evensen på Destination Gotland.
Lockelsen bygger på en stor marknadsföring på fastlandet där Gotland visar upp en annan sida. Gästerna får betala halva priset mot vad det normalt kostar.
- Det här är inte att förlänga säsongen utan för att skapa en helt ny, säger Per-Erling Evensen.
"Alla tiders jul"
Handlarna i Visby har också bidragit med "Alla tiders jul" som den nya satsningen heter.
Bara under helgen som kommer har 400 personer köpt 790 gästnätter. Nästa helg kommer lika många.
Per-Erling Evensen har varit med i varumärkesarbetet och jobbat för att lyfta fram Gotland på andra delar av året än sommaren. Han tror att kampanjen kommer att ge mer på sikt.
- Det är väldigt många som sett den och kanske inte åker nu utan återkommer senare. Vi fortsätter fram till mars.
De som köper ett paket får betala lika mycket för en båtbiljett som gotlänningarna. Logikostnaden har reducerats ungefär lika mycket.
- Hotellen vill vara med. Ett bestämde sig till och med för att öppna en avdelning som annars är stängd, säger Per-Erling Evensen.
Tre miljoner
Normalt har hotellen låg beläggning under den här perioden. Genom att gå ner i pris får de gäster, även om de inte betalar lika mycket som under Almedalsveckan.
- Försiktigt räknat kommer gästerna att göra av med omkring tre miljoner kronor på att shoppa och äta gott på restaurangen, säger Per-Erling Evensen.