Lobbygruppen vill att vägpris på färjorna blir en valfråga

I går träffade den gotländska lobbygruppen Vägpris.nu, tre riksdagspartiers företrädare i Trafik- respektive Näringsutskottet.
Språkröret Ted Ljungquist är nöjd - så långt. Nu hoppas han att vägpriserna blir en valfråga.
- Det här angår många. Vi är 57 000 på ön och 500 000-600 000 personer reser mellan Gotland och fastlandet, ofta mer än gotlänningarna gör.

Gotland2006-02-16 06:00
Vägpris.nu bildades i slutet av 2005, efter Rikstrafikens hot om kraftigt höjda biljettpriser på färjorna.
Gruppen består av företrädare för gotländska företag och organisationer. Deras långsiktiga mål är "vägpriser" inom Gotlandstrafiken - den kostnad motsvarande sträcka skulle kosta att köra med personbil på väg. Det skulle ge samma pris för alla, oavsett mantalsskrivning.
Man har tidigare träffat länsledningen, de lokala politiska partierna och företrädare för merparten av landets riksdagspartier. I går träffade man även politiker från folkpartiet, socialdemokraterna och moderaterna i Stockholm.

Tre lokalpolitiker med
Från lobbygruppen kom Lars Sjöholm, Eva Werkelin, Paul "Dino" Larsson och Ted Ljungquist. På respektive partimöte deltog även de gotländska politikerna Mats-Ola Rödén, fp, Björn Jansson, s, och Lena Celion, m.
Ted Ljungquist konstaterar att mötena inleddes med en genomgång av sifferunderlag och argument ur såväl rättvise-, som samhällsekonomisk aspekt.
- Det mest intressanta är alltid den dialog som blir. När man träffar ett parti i taget så vågar de öppna sig mer. Folkpartiet lovade att göra allt de kan för att hjälpa till att få ner priset.
Även mötet med socialdemokraterna blev konstruktivt, enligt Ted Ljungquist.
- Man håller med om att priserna mellan Gotland och fastlandet borde justeras. Man har också förståelse för dagens situation, att även om man fryser dagens priser, så garanteras de i alla fall inte, om oljepriset går upp.

Vad man vill
Enligt Vägpris.nu skulle prissänkningen kosta staten 180-220 miljoner kronor.
Framkom några förslag på varifrån de pengarna skulle kunna tas?
- Vi kom aldrig ner på sådana diskussioner. Spontant kan man dock säga att vi ju har en infrastrukturbudget med över 30 miljarder till ren nybyggnation, investeringar. I den budgeten är beloppet förhållandevis litet och där kan man naturligtvis göra omfördelningar. Politik handlar om vad man vill.
Ted Ljungquist säger att politikerna visade stort intresse för de följdeffekter vägpriser enligt lobbygruppen kan ge.
- Om vi sänker priserna så innebär det en massa positiva saker för Gotland. Det skulle skapa jobb, företagsamhet, nyinvesteringar, inflyttning och så vidare. Det förstod alla vi träffade i dag.

"Dialogen förs vidare"
Moderaterna ville att gruppen skulle utveckla och konkretisera de plus- respektive minustal man lyfte fram.
Vad händer nu?
- Dialogen ska föras vidare, upp i partitopparna. Det är en sak att sitta och hålla med öga mot öga; nästa steg är att ställa sig bakom kraven. Det bästa vore om de gjorde det till en valfråga!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om