I Sverige råder numera krav på att även textilier ska sorteras och återvinnas. Något som är svårt att göra rätt med just tält och sovsäckar, som innehåller olika typer av material.
– Återbruk är inte bara en möjlighet, det är en nödvändighet ur ett helhetsperspektiv, säger Linda Runarsdottir.
Sedan 2019 driver hon företaget Gotland Garbage, som hon beskriver som en kreativ återbruksverkstad som tillverkar nya produkter och smycken av återvunnen plast och andra material.
– Vi badar och hade ett jättebehov av något som var varmt, säger hon och berättar att både hon och meddesignern Sara Lönning är året runt-badare.
Innan ett kallbad och efteråt när man kommer upp kan kylan kännas besvärande plågsam.
– Även om själva baden är fantastiska, säger hon.
Efter att ha sett hur festivalbesökare i England lämnat allt och åkt hem föddes idén i höstas.
– Det var ett hav av tält och sovsäckar som fladdrade runt, säger Linda Runarsdottir och berättar att campingutrustningen har precis de egenskaper hon sökte.
Via Fritidsbanken och Röda Korset på Gotland har kasserade tält och sovsäckar, som annars hade slängts för att bli värme, tagits till vara och blir nu råmaterial.
– Jag är sista anhalten innan ugnen, säger hon och berättar att en kläddesigner i Stockholm hjälpte till att ta fram en mönsterskiss.
Allt blev möjligt tack vare ekonomiskt stöd från Leader Gute. Badrockarna, stora nog att kunna byta om till badkläder i, sys på Gotland av Sara Högblom. Hon syr också badväskor, gjorda av delar av återvunna tält, med botten i liggunderlag. Väskorna är både förvaring och varma för fötterna att kliva i och stå på medan man byter om, menar Linda Runarsdottir.
– Lanseringen sker i Malmö. Det är den stora lilla början för att visa att det går, och att se om det finns andra som också tycker att det här är en bra idé, säger hon inför väntande Southern Sweden Design Days 2025 i maj.
Att hela kedjan för tillverkningen finns på Gotland tycker Linda Runarsdottir är kul. Efterfrågan tror hon finns, liksom mängder av campingutrustning som ska kasseras. Lansering på webb och via återförsäljare är nästa steg.
– Problemet är snarare att vi inte kan ta hand om allt det som finns, säger hon.
I Malmö väntar catwalk i kapporna på bryggan till klassiska badanläggningen ”Ribban” för företagarna bakom satsningen.
– Det känns helt fantastiskt. Nu är kallbadsäsongen nästan slut, men vi längtar och väntar in nästa vinter, säger Sara Lönning.