I takt med den snabbt vÀxande marknaden av nyheter, och samma rasande fart av tyckande pÄ nÀten, har ledarskribenterna fÄtt konkurrens. Hanne Kjöller tar exemplet nÀr vanligt folk ska tycka till om frÄgor.
- Svaren blir oftast korkade och gör nÄgon samma sak med mig och trycker upp en mikrofon under nÀsan, lÀmnar jag inget klokt svar. Folk kan inte sÀtta sig in i allt, sÀger hon.
VĂ€lunderbyggt
Att ha tid att tÀnka efter innan hon svarar, ha kunskap och vara pÄlÀst, ingÄr i hennes jobb.
- Det Àr det som mina lÀsare betalar för. Vi Àr VDN-mÀrka i dagens informationsflöde. Det Àr meningen att de som föredrar mina ledare samtidigt ska veta vad jag stÄr för och lita pÄ att det jag tycker Àr vÀlunderbyggt.
Anonymt inte okej
Hon jÀmför med andra tjÀnster som vilka fonder man ska vÀlja pÄ banken.
- Om jag tycker det Àr för svÄrt att hÄlla reda nÄgot kan jag betala för att nÄgon annan sÀtter sig in i frÄgan.
Det "snabba" tyckandet pÄ internet tycker hon Àr okej, med viss reservation.
- Det Àr sjÀlvklart att folk ska fÄ sÀga vad de tycker, men de ska stÄ för det och inte framtrÀda anonymt, sÀger Hanne Kjöller.
40 procent lÀser
Samtidigt som internet fylls av folk som uttrycker sina Äsikter tyngs tidningarnas ledarsidor av myten om att ingen Àr intresserad av deras tyckande.
- Det Àr helt fel. PÄ Gotland Àr det 40 procent av vÄra lÀsare som lÀser ledarna. Det Àr lika mÄnga som vÀljer sport och kultur, berÀttar Eva Bofride, ledarskribent pÄ GotlÀnningen.
Under mediedagen diskuterades ledarsidornas betydelse nu och hur de kommer att se ut i framtiden.
Tredje Äret
Dagen arrangeras av GotlÀnningens Tryckeri AB.
- Det hÀr Àr tredje Äret som vi har en gotlÀndsk mediedag, berÀttar Eva Bofride.
I publiken fanns bÄde journalister, politiker och andra som intresserar sig för samhÀllsdebatt.