Ledarsidorna lika populära som sporten

Folk som läser ledarsidorna ska få noga genomtänkta åsikter. Det tycker Hanne Kjöller, ledarskribent på Dagens Nyheter. Tillsammans med Eric Erfors från Expressen och Olof Jonmyren från Södermanlands Nyheter, deltog hon i en panel om kommenterande journalistik som Gotlänningens Tryckeri AB hade bjudit in till på måndagen.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2011-11-15 04:00

I takt med den snabbt växande marknaden av nyheter, och samma rasande fart av tyckande på näten, har ledarskribenterna fått konkurrens. Hanne Kjöller tar exemplet när vanligt folk ska tycka till om frågor.

- Svaren blir oftast korkade och gör någon samma sak med mig och trycker upp en mikrofon under näsan, lämnar jag inget klokt svar. Folk kan inte sätta sig in i allt, säger hon.


Välunderbyggt
Att ha tid att tänka efter innan hon svarar, ha kunskap och vara påläst, ingår i hennes jobb.

- Det är det som mina läsare betalar för. Vi är VDN-märka i dagens informationsflöde. Det är meningen att de som föredrar mina ledare samtidigt ska veta vad jag står för och lita på att det jag tycker är välunderbyggt.


Anonymt inte okej
Hon jämför med andra tjänster som vilka fonder man ska välja på banken.

- Om jag tycker det är för svårt att hålla reda något kan jag betala för att någon annan sätter sig in i frågan.

Det "snabba" tyckandet på internet tycker hon är okej, med viss reservation.

- Det är självklart att folk ska få säga vad de tycker, men de ska stå för det och inte framträda anonymt, säger Hanne Kjöller.


40 procent läser
Samtidigt som internet fylls av folk som uttrycker sina åsikter tyngs tidningarnas ledarsidor av myten om att ingen är intresserad av deras tyckande.

- Det är helt fel. På Gotland är det 40 procent av våra läsare som läser ledarna. Det är lika många som väljer sport och kultur, berättar Eva Bofride, ledarskribent på Gotlänningen.

Under mediedagen diskuterades ledarsidornas betydelse nu och hur de kommer att se ut i framtiden.


Tredje året
Dagen arrangeras av Gotlänningens Tryckeri AB.

- Det här är tredje året som vi har en gotländsk mediedag, berättar Eva Bofride.

I publiken fanns både journalister, politiker och andra som intresserar sig för samhällsdebatt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om