Lärarfacken: Fungerat så bra som det kan

Undervisning växelvis hemma och i skolan kräver tät dialog. ”Det är viktigt att det inte blir dubbelarbete” säger Linda Rung, Lärarförbundet Gotland.

Linda Rung är ordförande i Lärarförbundet Gotland.

Linda Rung är ordförande i Lärarförbundet Gotland.

Foto: Malin Stenström

Gotland2021-01-22 09:05

Nationellt väcker regeringens besked om återgång till traditionell klassrumsundervisning i gymnasieskolan viss oro.

Så här sade Johanna Jaara Åstrand till TT:

– Det faller ett jätteansvar på huvudmännen att följa regionernas smittskyddsrekommendationer, det har varit lite si och så med det.

Inga skolor har pandemianpassats, lokalerna är fortsatt trånga, menar hon.

Linda Rung är ordförande i Lärarförbundet Gotland. Hon menar att höstens erfarenheter av växelvisa studier är så goda de kan vara.

– Efter förutsättningarna har det fungerat så väl det kan. Det viktiga är att säkerställa en bra arbetsmiljö för såväl elever som lärare, det får inte bli dubbelarbete, säger hon.

En löpande dialog mellan lärare, rektor och smittskydd är nödvändigt, menar hon, vilket också skett.

Fjärr- och närstudier fungerar olika bra för olika elever. Vissa får mer ro hemma, men med undervisning via skärm tappas också kontakten i klassrummet.

– Det gör att eleven själv får mer ansvar att säga till om denna inte hänger med, alla klarar inte det ansvaret. Det gäller att säkra att varje elev får rätt undervisning, säger Linda Rung.

Hos Lärarnas Riksförbund, där Åsa Fahlén är nationell ordförande, finns en oro att skolorna åter öppnas. Hon ser tydliga risker med klassrumsundervisning:

– Vi är medvetna om elevernas behov av att komma till skolan, men vi är mitt inne i en pandemi och smittspridningen får inte öka. Hälsan måste gå först, säger hon till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!