LÀrare fÄr lÀra om sina elever NÀr barnen har höstlov sitter de som undervisar i skolbÀnken

"Hur bemöter vi barn nÀr de uttrycker sin egen vilja"?
Det Àr en frÄgestÀllning som diskuteras nÀr lÀrare fÄr kompetensutveckling om barns vÀxande och lÀrande. Bakom detta finns insikten om att barns psykiska ohÀlsa ökar och behovet av att veta hur man i skolan ska arbeta med detta.

Gotland2006-10-25 06:00
Tillitssjukdomar kallar hon det, psykologen och forskaren Lilian Berggren frĂ„n Örebro. Hon har lockat drygt 50 av öns lĂ€rare till att under tvĂ„ dagar fördjupa sig i frĂ„gestĂ€llningar kring samspelet mellan barn och vuxna och barn emellan under rubrikerna "Barns vĂ€xande och lĂ€rande" och "VĂ€gledande samspel. Effekter pĂ„ skolans arbetsmiljö och lĂ€rande".

Barnkonventionen
En utgÄngspunkt Àr barnkonventionen och ICDP (International Child Development Programmes) som man sedan nÄgra Är arbetar utifrÄn i VÀsterviks kommun.
UtvÀrderingar visar att eleverna dÀr förbÀttrat sina resultat sedan man i bemötandet mer utgÄr frÄn deras perspektiv. Och avgörande för hur elever bemöts Àr hur de uppfattas och beskrivs.
- Det Àr viktigt att man blir sedd bara för att man finns, inte för det man gjort, menar Lilian Berggren och ger flera exempel pÄ hur man kan ge varandra sÄ kallad feedback i stÀllet för att bara ha brÄttom och vara upptagen med sig sjÀlv. Exempel som ska underlÀtta för oss att bygga upp vÄr inre styrka sÄ att vi kan stÄ emot det yttre trycket.
Trygga och goda uppvÀxtvillkor Àr förstÄs viktiga, och dÀr spelar skolan en stor roll. Alla pÄverkar vi varandras beteende.

"Stanna upp"
- Vi mÄste prata med barnen, inte till dem. Att vara nÀrvarande tar inte mycket tid. Var bekrÀftande om ett barn vill visa dig nÄgot, stanna upp och ta in vad de vill visa i stÀllet för att skynda förbi och sÀga nÄgot oengagerat, sÀger Lilian Berggren och uppmanar vuxna att inte anvÀnda barns namn i hÄrda ordalag.
- MÄnga barn som mÄr dÄligt tycker inte om sina namn för att det har anvÀnts som ett skÀllsord.
En del av lÀrarna som hÀr sitter pÄ skolbÀnken medan eleverna har höstlov, gÄr vid sidan av sitt ordinarie arbete under ett Är en vidareutbildning i specialpedagogik som barn- och utbildningsförvaltningen (Buf) arrangerar.
Öns lĂ€rare har haft 15 kurser med olika teman att vĂ€lja bland under de tre dagar som kompetensutvecklingen pĂ„gĂ„r.

Samtal om samtal
En av de mer populÀra kurserna handlar om "Samtalet som arbetsredskap" med psykoterapeut Lennart Björklund. Temat för Ärets kursdagar Àr "Inflytande och ansvar" och det gÀller sÄvÀl elevernas som lÀrarnas och förÀldrarnas.
Lilian Berggren varvar sin förelÀsning med att under nÄgra minuter lÄta deltagarna sinsemellan diskutera hennes pÄstÄenden. Och hon pratar om vikten av att kunna lyssna och bli lyssnad pÄ.
Att man inte bara fortsÀtter sin egen tankegÄng eller avbryter. Och hon sÀger till lÀrarna att se det som nÄgot positivt om de blir ifrÄgasatta av sina elever.
- DÄ Àr ni utvalda att visa att det kan finnas en annan verklighet Àn den som format barnet.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om