Destination Gotland höll under torsdagen en presskonferens på Rederi AB Gotlands huvudkontor. På plats var många representanter från de två bolagen, men den som ledde presskonferensen var nestorn Eric D Nilsson, 86 år. Han inledde med att berätta om hur han ser på att de får fortsätta köra till och från Gotland mellan 2017–2027.
– Jag blev begåvad med styrelsens fullmakt att leda förhandlingarna och jag har upplevt det med en stor glädje. Det har funnits en otrolig seriositet från mina medarbetare och de som jag har förhandlat med, säger Eric D Nilsson.
"Vi tar också en större risk"
Jan-Eric Nilsson, styrelseordförande i Trojaborg som är majoritetsägare i Rederi AB Gotland, menade att det nya avtalet ställer större krav på Destination Gotland – men att han samtidigt ser det som en utmaning. Det kan komma att bli längre överfartstider och ett mindre antal turer, Men Destination Gotland poängterar i pressmeddelandet att de ska försöka att bedriva trafiken efter nuvarande trafikupplägg.
– Den här trafiken kommer att precis som i dag utgå från det gotländska samhällets behov. Vi kan inte i dag säga hur trafiken kommer att se vare sig 2017 eller 2027. Vi kommer att ha samma remissprocess med de huvudintressenter som vi har i dag. Men vi tar också en större risk i det här avtalet, säger Jan-Eric Nilsson.
Eric D Nilsson säger att det inte är det bästa avtal som han förhandlat fram för bolagets räkning. DG kommer att behöva tänka om och Eric D Nilsson hoppas att de inte ska behöva säga upp personal och i stället lösa det med naturliga avgångar. Däremot kommer några sjöbefäl att tvingas lämna.
– Ur vår synpunkt är det en betydligt större risk och det utmanar DG att rationalisera och omorganisera. De får anpassa sig till till en ny tid, gällande bland annat bränsle. Det här avtalet är mer intressant, men ekonomiskt kan det bli väldigt betungande om vi inte lyckas rationalisera, säger Eric D Nilsson.
Många frågor återstår
Nästa avtal ställer nya och högre krav på Destination Gotland att leverera. Därför blir det en omorganisation och rationalisering, dessutom hoppas de på ett ökat resande för att slippa längre överfartstider, sänkt fart på färjorna och högre biljettpriser. Men personer på Gotland kommer fortsatt att resa billigare än övriga resenärer.
– Jag skulle tro att det blir besked om överfartstider, fart och priser ett och ett halvt år innan nästa avtalsperiod är i gång. Vi anpassar oss efter utvecklingen, säger Eric D Nilsson.
En färja in – två ska säljas
Rederi AB Gotland kommer att köpa in en ny färja som ska drivas med den miljövänliga tekniken LNG, färjan kommer att se ut ungefär som M/S Visby och M/S Gotland. De två mindre färjorna kommer dock att säljas när den nya färjan anländer – därmed blir det bara tre färjor och det är ytterligare ett sätt som bolaget hoppas kunna spara pengar på.
Det är dock svårt att säga när den nya färjan kommer till Gotland. Först måste nämligen Destination Gotland träffa ett avtal med en gasleverantör och se till att det går att bunkra bränslet i Visby hamn. Därefter hoppas de kunna slutföra färjeförhandlingar och troligen får Destination Gotland inleda nästa avtalsperiod med nuvarande färjeflotta.
– Det tar ungefär tre år för en färja att bli klar efter att man träffat ett avtal, säger Eric D Nilsson.