- Det är en svår gränsdragning, säger landshövding Marianne Samuelsson, ordförande i Gotlands fornvänner som äger och driver Fornsalen/Länsmuseet på Gotland.
Kritiken handlar bland annat om att Nord Stream jobbar med ett kontroversiellt projekt och utger sig för att värna om Europas miljö, något som långt ifrån alla kan skriva under på.
Marianne Samuelsson har inget emot kultursponsring i sig.
- Just Nord Stream är extra känsligt. Vi borde ha tänkt på det, säger hon.
- Jag trodde företagets namn bara fanns uppräknat i entren.
Gotlands fornvänner ska nu ta upp frågan på ett styrelsemöte och försöka ta ställning till hur de ska hantera bidrag utifrån. Än så länge finns ingen policy för vilka företag som kan godtas som samarbetspartners.
- Vi får lära oss leva med sponsring, Det blir mer och mer viktigt för verksamheten. Men vi måste diskutera hur företagen ska få synas. Ska bara loggan vara med, hur stor får skylten vara och ska företagen få utrymme att argumenta för sitt företag.
Svår gränsdragning
- Vi måste akta oss för att ta ställning till företaget som sådant. Det är en svår gränsdragning. Många företag har stor internationell verksamhet och då är det svårt att veta vad som finns i deras dotterbolag.
Statens museer för världskultur där Etnografiska, Medelhavs, Östasiatiska och Världskulturmuseet ingår, har en policy för sponsring. Peter Skog är ansvarig och berättar att de har strikta regler för detta.
- Företaget köper rätten att associeras till museet, men de får inte vara med på utställningen.
Han berättar att sponsorföretaget bara får ha sitt namn på affischer, broschyrer, annonser och annat reklammaterial som rör utställningen. Ett kontrakt skrivs sedan företaget godkänts som extern finansiär.
Kan motverka syftet
- Våra sponsorer måste stå för samma värderingar som vi har, annars riskerar de att motverka vårt syfte, säger Peter Skog.
- Sponsringen bygger på att man gillar varandra - delar en uppfattning i en fråga.