Fortifikationsverket, som köpte hamnen 2016, vill ha ett inriktningsbeslut till halvÄrsskiftet för att komma igÄng med den upprustning som diskuterats lÀnge. Nu har landshövding Anders Flanking kallat alla inblandade parter till ett möte den 16 maj.
För öns krisberedskap Ă€r behovet av en reservhamn för Gotlandstrafiken stort. Eftersom Trafikverket har ansvaret att utveckla och samordna Sveriges krisberedskap fick myndigheten 2020 lĂ€nsstyrelsens rapport âReservhamn Gotlandâ.
Nu har Trafikverket analyserat möjligheterna att ansvara för en upprustning i Kappelshamn, sÄ att Fortifikationsverkets hamn Àven kan anvÀndas för den civila sjöfarten.
Det finns flera hinder som gör att Trafikverket inte kan investera i reservinfrastruktur som Ă€gs och förvaltas av nĂ„gon annan Ă€n Trafikverket. Ăven om Trafikverket Ă€r beredskapsmyndighet med sĂ€rskilt ansvar för transporter sĂ„ finns det inga lagar, förordningar eller föreskrifter som gör det möjligt att besluta om Ă„tgĂ€rder. NĂ„got sĂ€rskilt uppdrag frĂ„n regeringen finns inte heller, och Trafikverket saknar anslag för den hĂ€r typen av satsningar.
För att komma vidare krÀvs att Trafikverket fÄr ett tydligare mandat, förslagsvis genom ett sÀrskilt regeringsbeslut som Àven omfattar finansieringen. Trafikverket varnar dock för att statliga satsningar pÄ annans egendom kan bryta mot EU-regler.
Till mötet den 16 maj har landhövdingen kallat Trafikverket, Fortifikationsverket, Försvarsmakten och MSB (Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap).