Jörgen Norström beskriver att beslutet tagits efter en samlad bedömning.
– Det är något som har mognat efter hand, att endera jobbar man kvar till pensionen eller så väljer man att det är dags för något annat. Arbetet är oerhört stimulerande och viktigt men också utmanande. Man kan inte sticka under stol med att det är höga arbetstoppar och man jobbar väldigt mycket, säger Jörgen Nordström.
Efter fem år har det helt enkelt blivit dags att lämna över stafettpinnen.
– I vissa positioner så tror jag att det är bra med ett byte och få in nya tankar, energi och drivkraft.
61-åringen tycker att det har skett rätt mycket under hans period som grundskolechef.
– Vi har kommit igång med mycket inom grundskolan; med vårt systematiska kvalitetsarbete (SKA) och fått mer struktur på hur vi ska jobba med uppföljning. Vi har ett helt nytt sätt att jobba med regionens mål. Vi jobbar med dem utifrån skolinspektionens granskningar, så vi använder deras frågeställningar för att utveckla vårt SKA-arbete. Vi tycker att det har börjat bära frukt, skolan är en föränderlig värld även om den ibland kan kännas lite tungrodd.
Vidare har den anpassade skolan hamnat under grundskolan.
– Där jobbar vi nu mycket mer tillsammans och närmare. Sedan har även resursskolan utformats.
Vad ska du göra nu?
– Jag kommer nog jobba som rektor, vilket jag har god erfarenhet av. Jag vill inte tala om var för jag tror inte att MBL-förhandlingarna är underskrivna och jag vill inte föregå det. Men jag kommer vara kvar i organisationen.
Innan Jörgen Norström tillträdde som grundskolechef jobbade han som rektor i 14 år, varav tio år på Gråboskolan.
– Jag har saknat det ibland, att jobba närmare verksamheten och ha dagliga elevkontakter och kontakten med personalen. Att vara mer i verkstaden på det sättet. Grundskolechef är en mer övergripande roll med strategiska beslut vilket givetvis också är väldigt stimulerande men var sak har sin tid.
Han fortsätter:
– Det sker så otroligt mycket bra arbete på de gotländska skolorna, men det är inte alltid det uppmärksammas. Oftare kommer det som inte fungerar i fokus, ekonomin och behörighet med personal och så vidare. Men personalen som jobbar i skolorna gör stordåd varje dag för eleverna, det kan jag säga.