Lägger spår över vägen

Nu ligger det åter räls över gotländsk landsväg. Nästa vecka är bommarna på plats.
Det är 43 år sedan Gotland senaste hade en järnvägsövergång, och när Föreningen Gotlandståget i går äntligen tog steget över Karbyvägen kom man lite närmare att förverkliga drömmen om ett spår som når ända till Roma.

Gotland2007-05-03 06:00
I snart två veckor har väg 608 varit avstängd vid Eken, nuvarande ändhållplats för museijärnvägen. 180 meter av vägbanan har justerats för att ligga vågrät där spåret ska passera.
I går var det dags att lyfta spårstumpen som löper över vägen på plats.

Tyngsta delen
Den tyngsta delen av jobbet gjorde Putte Ahlström med sin grävskopa, men sedan fick Dan Johansson, Urban Pettersson, Ulf Ahlström och Torsten Bodin med spett finjustera spårets läge. Arbetsledaren Lars-Åke Johansson syftade och försökte hitta en rät linje mellan den gamla rälsen vid eken och den nya som lagts på bron över Dalhemsån och vidare bort till skogsbrynet 320 meter längre bort.
När rälsen låg i rätt läge fylldes hålet i vägbanan med grus.

Järnvägsbommar
I dag asfalteras vägen och nästa vecka börjar arbetat med att få fundamenten till järnvägsbommarna på plats.
- Vi kan provköra spåret innan om vi vill, men då måste vi ha flaggvakter på vägen, säger Lars-Åke Johansson.
Man kan förstå att längtan efter en provtur är stor. Sedan starten 1978 har museijärnvägen aldrig kommit längre än den knappa kilometern till Eken.
När vägen nu korsats väntar 320 meter nylagd räls fram till Munkebos - som föreningen vill att både Järnvägsstyrelsen och Lantmäteriet ska godkänna som namn på den nya ändhållplatsen.
Föreningen Gotlandståget har som mål att ta sig ända till Roma. I den etapp som inletts ingår, förutom 320 meter räls, även upprustning av bangården vid stationen Tule, samt att bygga en ny vagnhall vid Hesselbystationen.
- Den här etappen är den klart dyraste. Ny vagnhall, en järnvägsövergång och bron över Dalhemsån går tillsammans med bangården vid Tule på tre miljoner kronor, berättar Lars-Åke Johansson.

Enkeltur
Längre spår betyder dock inte att passagerarna får åka längre. Tidigare räckte en biljett till en dubbeltur mellan Hesselby och Eken, cirka fyra kilometer.
När sommartrafiken startar den 19 juni så gäller enkeltur Hesselby-Munkebos, sammanlagt drygt 2,6 kilometer.
Och för den som oroligt undrar var tomten kommer att stå när tomtetåget avgår den 29 december i år kommer ett lugnande besked - tomten lämnar inte Eken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om