Laddat för konflikt om färdtjänsten

Trots att kommunen satt in extra resurser fortsätter problemen med färdtjänst och sjukresor. Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (s) tycker att Gute Taxi hanterar trafiken så illa, att det finns fog för att säga upp avtalet.
Irene Molin som driver Gute Taxi håller med om att trafiken inte fungerar. Hennes lösning på problemet är att omförhandla hela eller delar av avtalet.

Gotland2006-11-09 06:00
Gute Taxi och Gotlands kommuns trafikavdelning har på senare tid träffats regelbundet för att försöka lösa problemen. Nästa vecka ska parterna träffas igen och Irene Molin överväger att kräva en omförhandling av avtalet. Det har inträffat så stora förändringar sedan Gute Taxi övertog ansvaret, att det finns fog för att kräva en översyn av avtalet.
Främsta anledningen till att kräva omförhandling är att kommunen bytt företag för bokning av färdtjänstresor. När avtalet skrev sköttes bokningarna av SOS Alarm, men förra våren tog Samres över. Samarbetet mellan Samres som bokar och Gute Taxi som kör var dålig redan från starten. Redan efter tre månader kallade arga resenärer politikerna till ett stormöte.
Enligt Irene Molin fungerar bokningarna fortfarande dåligt. Samres bokar resenärer som egentligen inte behöver åka i handikappbuss.
- Vi ska enligt avtalet ha sju handikappbussar, men skulle klara oss med de sex vi har om bara bokningarna sköttes bättre, säger hon.

Extra buss sattes in
Gute Taxi har haft svårt att leva upp till avtalets krav på antalet handikappfordon. Enligt överenskommelsen ska Gute Taxi tillhandahålla sju handikappanpassade fordon, men har på senare tid inte haft tillgång till mer än sex. Det bidrog till det kaos som rådde efter sommaren, vilket till slut tvingade tekniska nämnden att teckna ett separat avtal med ett annat företag för att få tillgång till ytterligare en bil.
Ett nytt faktureringssystem har spätt på den senaste tiden problem, men enligt tekniska förvaltningens chef Per Lindskog är det problemet löst.
Tommy Gardell tycker att det har varit svårt att få färdtjänsten att fungera felfritt ända sedan Gute Taxi tog över ansvaret den 1 april 2003.
Han ger dock inte företaget skulden för alla problem. En del tycker han att tekniska nämnden själv orsakat.
- Vi gjorde en dålig upphandling. Men Gute Taxi tog det för billigt. Det har också bidragit till problemen, säger han.
Upphandlingen överklagades av konkurrenten Taxi Gotland först till länsrätten ochdärefter till kammarrätten eftersom man ansåg att anbudstiden var för kort och underlaget bristfälligt.

Ekonomiska problem
Tommy Gardell tycker att det finns grund för att säga upp avtalet med Gute Taxi. Förutom förseningar har ett av de företag som kör åt Gute Taxi haft ekonomiska problem och släpat efter med betalning av skatter och avgifter. Även det utgör grund för att säga upp avtalet.
- Vi måste ganska snabbt ta ställning till hur vi ska agera, säger Tommy Gardell.
Förvaltningschefen Per Lindskog anser inte att situationen är akut, utan tycker man ska tänka på framtiden. Gute Taxis avtal löper ut våren 2008. Om det sägs upp måste en ny upphandling göras. Vid förra upphandlingen lämnade bara två företag in anbud, förutom Gute Taxi även Taxi Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om