Kund får rätt – vandrarhem bör betala tillbaka för skitigt rum

Efter en bokning i somras på ett vandrarhem på Gotland krävde kunden pengarna tillbaka. Varför? Smutsigt rum, trasiga möbler och ingen ventilation.

Ett skitigt rum med trasiga möbler fick gästen att lämna vandrarhemmet efter 30 minuter.

Ett skitigt rum med trasiga möbler fick gästen att lämna vandrarhemmet efter 30 minuter.

Foto: Janerik Henriksson / TT

Gotland2025-04-13 11:27

Det var under förra sommaren som en privatperson hade bokat rum för åtta nätter på ett vandrarhem i Visby. 

Väl på plats möttes kunden, enligt egen utsago, av ett extremt smutsigt rum med trasiga möbler och ingen ventilation. Rummets skick gjorde att hen kände sig tvungen att avbryta vistelsen inom loppet av 30 minuter, varpå ägaren kontaktades. 

Ägaren hänvisade kunden till den bokningssajt som personen hade bokat rummet via. Den bokningstjänsten erbjöd personen 960 kronor tillbaka, vilket var en mindre del av den totala summan. 

Kunden nöjde sig dock inte med det utan tog ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde hela betalningen tillbaka på 6 400 kronor.

Till Arn säger boendet att det inte finns någon bokning i kundens namn och att de bilder hen har skickat in har tagits innan städning. De menar även att den trasiga möbeln som kunden har påpekat inte ens fanns i det rummet.

Arn går dock på kundens linje och skriver följande i sitt uttalande: "X påtalade bristerna men erbjöds inte avhjälpande i form av exempelvis städning av X bokade rum".

De anser att bristerna på rummet är tillräckliga för ett prisavdrag men att det inte varit i den omfattning att man skulle kunna häva avtalet och att gästen skulle kunna få hela beloppet tillbaka. De föreslår istället att vandrarhemmet ska betala 2 000 kronor tillbaka till kunden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!