Kryssningskajen dröjer

Samtidigt som bygget av en kryssningskaj i Visby dröjer försvinner stora summor av potentiella intäkter för både regionen och företagen på Gotland.

Kryssningturismen är en viktig ekonomisk fråga för Regionen och företagen på Gotland. Både hamnavgifter, guidade turer och shopping drar in pengar till ön.

Kryssningturismen är en viktig ekonomisk fråga för Regionen och företagen på Gotland. Både hamnavgifter, guidade turer och shopping drar in pengar till ön.

Foto: Krister Nordin

Gotland2012-07-09 04:00

Under säsongen maj till september i år är 76 kryssningsfartyg planerade att besöka ön. Som mest har det under åren varit 200 kryssningsfartyg inbokade.


Allt större båtar
- Det har minskat rejält, säger Helene Viotti, ägare av gotlands guide och kryssningsservice. Till stor del beror det på att vi inte har en kaj som kan ta emot stora båtar. Och båtarna blir knappast mindre, fortsätter hon.


Vädret sätter stopp
Ett fartyg som är över 200 meter långt kan inte lägga till i Visbys hamn. Istället stannar de utanför och turisterna måste skeppas med små båtar fram och tillbaka, vilket kan ställa till problem vid blåsigt väder. I år har redan fyra fartyg som var planerade att stanna till valt att fortsätta förbi ön istället. Då är utebliven shopping, guidning och restaurangbesök bara en liten del av förlusterna. En hamnavgift för ett fartyg som lägger till, ligger på ca 30 000-65 000 kronor per dygn. Till det kommer en passageraravgift på 23 kronor per person.

- De stora båtarna har ju runt 3 000 passagerare. Så vi snackar stora summor som försvinner vid en sen avbokning, säger Frida Kristiansson på Ekman skeppsmäklare.


Dålig tajming
Bygget av en ny kaj har varit på gång i flera år. Ändå har det inte blivit av. Enligt Mats Erikssson beror det på dålig tajming.

- Hade regionens ekonomi varit blomstrande hade det nog gått snabbare att komma igång. Nu är vi beroende av bidrag från tillexempel EU. Ingen är gladare än jag om bygget kommer igång snart, säger han.

I januari fick regionen tillstånd av Miljödomstolen att bygga en kryssningskaj.

Tillståndet gäller till år 2019.

Bygget beräknas ta två sommarsäsonger.

Det kommer 200 miljoner kronor.

35 till 40 procent behöver regionen i bidrag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om