Kryssningsfartygens passageraravgifter höjs

Passageraravgiften för kyssningsfartyg som gästar Gotland höjs. Från nuvarande 6 kr till 20 kronor per passagerare.
Det är bland annat innebörden av den hamntaxa som skall gälla i Visby och Kappelshamn från och med 1 april 2005.
Sammantaget höjs hamnavgifterna med ca 10 procent enligt det förslag som nu går vidare till kommunfullmäktige och regeringen för godkännande.
Kommunalrådet Jan Lundgren (s) menar att höjningen ska ses mot bakgrund av de stora investeringar som gjorts för att kunna ta emot kryssningsgästerna.

Gotland2005-01-21 06:00
? Det gäller främst kraven på nya inhägnader för att skydda passagerarna men även för att ordna gångbryggor kring terminalen m.m.
Kostnaden för anpassning till de nya säkerhetsbestämmelserna har beräknats till ca 14 kr per passagerare.
? Jämfört med avgifterna i andra hamnar i Östersjöområdet ligger vi bra till även efter höjningen, säger han vidare.
Höjningen förväntas inte få några negativa konsekvenser för kryssningstrafiken.
Centern Per-Olof Jacobsson föreslog att kommunen skulle nöja sig med en höjning på 10 kr. Dessutom yrkade han att avgiften för sockerbetor skulle sänkas till 3 kr per ton i stället för föreslagna 5:90.
Den nuvarande avgiften är 5:35 per ton.
Förslaget röstades ned i en votering med siffrorna 9-6.

Försenad byggstart
Byggstarten för kongresshallen försenas ungefär en månad.
Men det påverkar inte det datum som bestämts för när anläggningen skall vara färdig att tas i bruk, framhåller Jan Lundgren med hänvisning till den lägesinformation som ks fick på torsdagen.
Invigning i april 2007 gäller fortfarande.
Glädjande i sammanhanget är annars att kostnadsberäkningen på ca 130 milj kr fortfarande håller. Trots snabbt ökande kostnader inom byggsektorn i ett snart överhettat läge.
Avsikten var att såväl byggentreprenör som framtida operatör skulle presenteras vid ks-sammanträdet. Men de förhandlingar som pågår behöver ytterligare ca 14 dagar för att kunna avslutas.

Säkras för högskolan
Förhandlingar med Gotlandsbolaget om den så kallade ?Verkstadstomten? i anslutning till Högskolans lokaler i gamla Posten har nu avslutas.
Verkstadstomten som har fastighetsbeteckningen Trafiken 2 och 14 behövs för att säkra högskolans kommande behov.
Förhandlingarna har även omfattat kommunens fastigheter Aspen 3 och Kopparsvik 1:1 där det numera finns en expanderande hotellverksamhet. Avsikten är att rederiet ska få köpa båda fastigheterna.
Det förslag till avtal med rederiet angående planläggning och framtida användning av fastigheterna godkändes.
Byggnadsnämnden får uppdraget att i samråd med parterna ändra gällande detaljplan för Asken och Aspen samt fastigheterna Trafiken 14 och 2.


Ser över policyn
Nu skall gällande policy för lokalisering av detaljhandel i Visby ses över.
De nuvarande volymbegränsande reglerna är föråldrade, uppger Jan Lundgren.
Som exempel nämner han att utbyggnadstakten för dagligvaror i Visby. Enligt detalj handelsutredningen beslut skulle utbyggnadstakten för dagligvaror ligga på högst 1500 kvm per år i zon 2 , som avser området utanför muren. Det är en helt otillräcklig yta idag.
Därför får ledningskontoret nu kommunstyrelsens uppdrag att i samråd med statsarkitektkontoret revidera policyn.

Kräver va-anslutning
Den planerade exploateringen för småhus, restaurang och och mindre hotellbyggnader vid Bopparve 1:45 i Eksta bör anslutas till det kommunala va-nätet.
Det anser kommunstyrelse i sitt yttrande över de detaljplaneförslag som är ute för samråd.
Kommunalt vatten och avlopp finns endast 500 m från detaljplaneområdet. Kommunstyrelsen ger därför stadsarkitektkontoret i uppdrag att komma med ett nytt förslag.
Utan invändningar tillstyrktes detaljplaneförslaget för Terra Nova 1:1 (Brodösen m?fl). Planen omfattar kommunal mark som planeras för 37 småhus.
Även ett planförslag avseende Västergarnsområdet lämnas utan erinran.Planen ska möjliggöra kustnära boende. Området ligger längs väg 142 från Tofta södra till Strandskogen norr om Kovik.
Den utställda planen för Krokstäde 1:38 i Tofta (22 tomter) lämnas också utan erinran.
Detsamma gäller detaljplanen för förrådet 5 i Visby. Syftet är att anpassa industriområdet till den begränsning som Broväg utgör.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om