Krocken var kaptenens fel
Det var kaptenens fel att HSC Gotlandia II kolliderade med landgången i Oskarshamn i onsdags.- Befälhavaren gjorde en felbedömning när han manövrerade. Vi tar händelsen på extremt allvar, säger Per-Erling Evensen, marknadsdirektör vid Destination Gotland.
Foto: Bengt Zettergren
Olyckan inträffade när färjan från Gotland skulle lägga till i Oskarshamn, sent på onsdagseftermiddagen. Ingen kom till skada vid incidenten.
- Vi förhörde kaptenen och maskinchefen. Vad jag förstår höll färjan för hög hastighet, men det finns inga misstankar om brott. Det säger Bo Holgersson, vakthavande befäl vid polismyndigheten i Kalmar.
Förhördes i går
Under torsdagen hördes befälhavaren även av Destination Gotland. Han tillåts inte arbeta ombord innan händelsen är helt utredd, säger Per-Erling Evensen.
- Han är inte tagen ur tjänst men får enligt våra rutiner inte återgå som befälhavare på fartyget innan vi gått igenom allt. Det fanns inget fel på tekniken, utan det var den mänskliga faktorn som låg bakom, säger han.
Sedan förra sommaren har en rad uppmärksammade olyckor och tillbud drabbat Destination Gotlands passagerarfärjor.
I Juni 2009 kolliderade två av bolagets fartyg utanför Nynäshamn. Flera passagerare skadades.
Under en säkerhetsövning i vintras upptäcktes allvarliga brister i ett stort antal flytvästar på HSC Gotlandia.
I april skadades skrovet på HSC Gotlandia när fartyget körde emot kajen i Visby hamn.
I juni fastnade tre besättningsmän ombord på en av färjorna i Destination Gotlands egen nykterhetskontroll.
I onsdags var det alltså dags igen, när HSC Gotlandia II körde in i landgången i Oskarshamn.
Ni verkar ha problem med säkerheten kring färjorna?
- När man summerar är det naturligtvis ett antal händelser, men jag tycker inte vi har problem. Vårt säkerhetsarbete är omfattande och vi övar kontinuerligt, säger Per-Erling Evensen.
Vad betyder allt som hänt för er trovärdighet?
- Vi gör vad vi kan för att upprätthålla bilden av oss som ett säkerhetstänkande bolag. Det som hände i onsdags ska inte kunna ske. Vi kan bara arbeta för att försöka återställa förtroendet för oss.
Transportstyrelsens sjöfartsavdelning är tillsynsmyndighet för säkerheten inom färjetrafiken.
Inget mönster
Enligt Eva-Mari Löfqvist, pressansvarig, finns ingen särskild kritik mot Destination Gotland, utöver den som haverikommissionen riktade efter kollisionen i fjol somras.
- Vi ser inget speciellt mönster eller något annat anmärkningsvärt hos rederiet, säger hon.
Nöjda passagerare
Det är fortfarande oklart om det 100-tal passagerare som inte kunde resa till Gotland förrän tidigt i torsdags morse kommer att få någon ekonomisk kompensation.
Passageraren Cathrine Andersson, Hejnum, är trots det mycket nöjd med hur Destination Gotland tog hand om de som drabbades av förseningen.
- Vi fick information hela tiden och erbjöds att övernatta gratis på hotell. Ombord på färjan fick vi sedan äta vad vi ville och sitta i den förliga salongen. Jag tycker att det är fantastiskt att de satte in en extra färja för bara ett 100-tal personer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!