Kritik mot avstängning

Stängningen av Specksrum mellan S:t Hansgatan och Vattugränd samt att flera gator i Visby innerstad dubbelriktas var två av de saker som kritiserades i förslaget till trafikplan/samhällsplan vid möte i innerstaden i går kväll.

Gotland2006-03-02 06:00
Även bristen på parkeringsplatser ventilerades.
Trafikpolisen Christian von Corswant förklarade att han och hans kollegor inte gillar de nya dubbelriktningarna samt att det skulle bli fler trafikolyckor om förslaget går igenom. Gatorna är inte byggda för dubbelriktning. Däremot kunde han acceptera att stoppa genomfartstrafiken vid Specksrum men då ha dubbelriktat från Strandgatan och upp mot Specksrum.
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (s) inledde kvällen med att nämna att tekniska nämndens politiker skall besluta om den aktuella planen fram i vår. Därför ville han och övriga nämnden ha synpunkter på det aldrig sinande ämnet om innerstaden trafiksituation.
I den handlingsplan för innerstan som antogs för tre år sen var ett av målen minskad biltrafiken i innerstan. Det övergripande målet med denna trafikplan/samhällsplan är att förbättra trafikmiljön i innerstan, bland annat att minska biltrafiken.
- Ikväll skall vi diskutera förslaget, sade Tommy Gardell. Men vilket beslutet än blir framöver vet jag att vi inte kan tillfredsställa alla.

Färre fordon
Lennart Klintbom, tekniska förvaltningen, visade statistik på snittrafik i innerstan och det visar sig att den sjunkit betydligt. 1989 var den så kallade årsveckomedeldygnstrafiken 19 100 fordon medan fjolårets siffra var 11 790.
Han informerade också om de stora förändringarna i förslaget, bland annat dubbelriktningarna av Odalgatan, S:ta Gertruds gränd, Smedjegatan, Rostockergränd, S:t Drottensgatan, Norra kyrkogatan, Slottsbacken, delar av Mellangatan, S:t Hansgatan och Hästgatan med mera.
Gunnar Gustafsson, Föreningen för Visby innerstadsmiljö, trodde att dubbelriktningarna skulle medföra olyckor och trafikstockning samt att det blir värre vid dubbelriktning at bostäderna ligger så nära trafiken.
Kjell Asplund, som talade för företagare i S:t Hanskvarteren, vände sig mot avstängningen vid Specksrum då det blir mer trafik utanför muren bland annat Kung Magnusväg om man kan ta sig till Stora torget söderifrån, men sen måste köra ut genom Norderport. Bilfri innerstad bör begränsas till 1 juni och till och med första veckan i augusti. Det blir idag en svacka för handeln på våren när innerstan blir så kallat bilfri fram till turisterna börjar komma i slutet av juni.

Fler gågator
Trafikpolisen Christian von Corswant föreslog även att många gator och gränder från Mellangatan och upp mot Södra Kyrkogatan bör bli gågator istället för som i förslaget gårdsgator. På de senare får man köra bil, men i samma fart som de gående.
- På gårdsgator kommer att köras hej vilt, sade han. På gågator får man inte köra alls.
Han sa också att med dagens polisbemanning kommer de inte att kunna övervaka eventuellt nya dubbelriktningar.
Jane Ek, Wisbyströvet var orolig för den starka sektoriseringen i och med avstängning vid Specksrum.
- Vi måste tänka på att bidra till försörjningen, sade hon. Och var skall alla parkera om det blir förbud i innerstan. På Kajsarn blir det för litet. Och vad händer med innerstan om kommunen flyttar ut?
Tommy Gardell svarade att det blir annan verksamhet när kommunen flyttar ut.

Vill ha bilfritt
Agneta Malmborg talade för världsarvet och förespråkade en bilfri innerstad. Hon var övertygad om att handeln skulle vara lika stor utan bilar och att innerstan blev skulle bli mera attraktiv.
Göran Eriksson, Motormännen, vände sig mot förslagets generella parkeringsförbud och föreslog att kommunen skulle göra parkeringsplatser där bilar kan ställas upp ända upp till sju dygn och att man genom årsavgift täcker kostnaderna.
Gösta Lyttkens tog upp problemet med att trafikanter idag ej respekterar förbud mot genomfart. Han trodde inte heller på nya dubbelriktningar samt att boende i innerstan skulle parkera på gårdar.

Upprörande
- Det är upprörande att fina trädgårdar skall göras om till biluppställningsplatser, sade han. De är värda att bevara.
Flera boende i innerstan vittnade om problemet med snön, att det inte finns någonstans att gå då snön ligger längs husväggarna. Men också hur stora fordon ofta raserar både hängrännor, stuprör med mera. Även tyngden på fordonen framhölls som stort problem.
Hans Lyttkens berättade att om förslaget med avstängning av Specksrum skulle gå igenom skulle han få några hundra meter till Stora torget och fyra kilometer därifrån och hem!
Magnus Wiman kom med förslaget att öppna Studentallén för taxitrafik och fick medhåll från taxihåll medan Lennart Klintbom förklarade att just avstängningen av den gatan gjort att trafiken i innerstan minskat avsevärt sedan det gjordes.
Det sunda förnuftet måste praktiseras det stod klart under mötet. På frågan vem som skall backa vid möte på smal dubbelriktad gata svarade Lennart Klintbom att det är den som möter som får backa.
Det tydde kvällens mötesledare Tommy Wahlgren som att här gäller det sunda förnuftet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om