Kreatörerna tar ställning mot spice

Varannan vatten-kampanjen är förebilden. Nu skapar en grupp kreativa människor, med Emil Daun från Bild & Reklam som initiativtagare, en kampanj som ska hålla ungdomar borta från spice.

Ronnie Torestad, Markus Wahlgren, Peter Lindberg, Emil Daun och Dorothea Barre är gruppen bakom den kommande kampanjen mot spice.

Ronnie Torestad, Markus Wahlgren, Peter Lindberg, Emil Daun och Dorothea Barre är gruppen bakom den kommande kampanjen mot spice.

Foto: Hanna Mi Jakobson

Gotland2014-11-27 15:45

Spice-problematiken har eskalerat över hela landet under hösten och bara på Gotland har ett 15-tal ungdomar förts till lasarett på grund av spiceöverdoser de senaste veckorna. Emil Daun är delägare och vd för Visbyföretaget Bild & Reklam, och efter att ha följt mediarapporteringen om spice bestämde han sig för att agera.

– Jag fick höra om problematiken för ganska länge sedan. Den senaste tiden har det hänt ganska många hemska grejer här på Gotland och jag kände att jag ville göra något. Jag har en kreativ låda här på Bild & Reklam, och då måste man utnyttja det, säger han.

Emil Daun ringde upp Dorothea Barre, tatuerare med stort reklamintresse, som hoppade på tåget utan betänketid.

– Det här är en hjärtefråga. Jag har en bekantsskapskrets där folk varit med om problematiken och jag känner att om man kan få en enda ungdom att välja bort spice så är det en framgång, säger hon.

De fick med sig Systembolagets butikschef samt ledaren i IFK Visby Markus Wahlgren, konstentreprenören Peter Lindberg samt Ronnie Torestad i projektet, och efter ett flertal möten har de nu arbetat fram en kommande kampanj mot spice.

Emil Daun berättar att förebilden när man tagit fram kampanjen har varit "Varannan vatten", den kampanj som kreatören Uno von Corswant skapade på uppdrag av Region Gotland för drygt tio år sedan och som blivit en nationell succé.

– Vi vill göra nytta i samhället under lång tid, och kan vi skapa något som kan göra samma nytta som den kampanjen är det fantastiskt. Ingen av oss kommer att tjäna några pengar på det här. Vi välkomnar även andra kreativa och engagerade människor att ansluta sig till projektet.

Den kreativa gruppen bakom kampanjen vill ännu inte berätta vad dess budskap är, men effekten hoppas man ska bli att den som står inför valet att testa spice för första gången låter bli. Kampanjen kommer att lanseras före jul, och tanken är att den ska finnas tillgänglig för alla som ser nytta i den.

– Vi ska bygga en sida där den som har behov av kampanjen kan hämta den. Den kommer att vara mycket digitalt, men även affischer och andra trycksaker. Allt ska finnas tillgängligt för kommuner, idrottsklubbar och organisationer i hela Sverige.

Systembolagets butikschef Markus Wahlgren ser det som en självklarhet att vara med i arbetet:

– Spice är en sådan nyckfull och farlig drog som dessutom kryper allt längre ner i åldrarna. Den bryter ned människor och man ser folk hela tiden som råkar illa ut Jag har själv barn som börjar närma sig den här åldern, och jag tror att alla på något sätt kan relatera till det här, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om