Kraven skärps på mopedförare

Förra året dödades åtta ungdomar i moped-olyckor i Sverige.Nu vill regeringen skärpa kraven för att få köra moped - samtidigt som antalet mopeder i trafik ökar för varje år.- 15-åringar kan inte ha koll på flera saker samtidigt, säger Roger Nyd vid Gotlandspolisen.

Att kunna ta sig dit man vill själv är det bästa med moped, tycker både Adham Nasser som kör, och Felix Holli-Johanson som åker. Foto: Tommy      Söderlund

Att kunna ta sig dit man vill själv är det bästa med moped, tycker både Adham Nasser som kör, och Felix Holli-Johanson som åker. Foto: Tommy Söderlund

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-05-30 04:00
Idag behöver man bara fylla 15 år för att få köra en vanlig moped. För EU-mopeden, som har en hastighet på 45 km i timmen, behövs utbildning och teoriprov. Därefter får man ett förarbevis.
Regeringen föreslår nu skärpta regler för båda sorternas moped för att minska antalet olyckor.

Körkort för EU-moped
Man vill införa körkort för EU-moped, och för vanlig moped ska man gå utbildning och göra prov för att få förarbevis. Den som kör mot rött eller gör sig skyldig till rattfylleri ska få körkortet indraget, precis som en bilförare.
Men förslaget innebär ingen förändring av åldersgränsen.
- Jag tycker att det är helt rätt att man ska kunna dra in körkortet. Men det är bra att 15-årsgränsen är kvar, annars förstör det grejen med att ha moppe, säger Michael Löfqvist, Löfqvist Cykel och Motor i Visby, som också har förarutbildning.
Han påpekar att en del redan har kört motorcross i många år och är jätteduktiga på att köra, och att ansvaret också ligger på andra trafikanter:
- Det är inte alltid mopedförarnas fel. Mopeden är ett litet fordon som syns dåligt.

Åldern problemet
Roger Nyd som är trafikpolis tror inte att förslaget gör någon skillnad. Han menar att det är just åldern som är problemet:
- Förmågan är inte utvecklad hos femtonåringar. De kan inte ha koll på flera saker samtidigt.
Han tror istället på ett annat sätt att förebygga olyckor:
- Man skulle bara ha en sorts moped. Poliser drar sig för att stoppa mopeder, det är så krångligt att veta vad som är vad.

Svårt i början
Antalet skadade i moped-olyckor på Gotland har gått upp och ned de senaste fem åren, mellan sju och 14 svårt skadade per år. Roger Nyd tror att skillnaden mest beror på hur stor varje 15-årskull är: Ju fler som kör, desto fler olyckor.
Linus Fallenius, 16, vet att det kan vara svårt att köra moped i början.
- Precis när jag fått EU-kort fick jag motorstopp i flera rödljus. Då körde jag på trottoaren en bit, och det får man ju inte, säger Linus.
Han sitter på sin EU-moped, hjälmen och handskarna ligger på styret. Nu har han över ett års körvana och all koncentration ligger på körningen. Linus tycker först inte att strängare regler är bra, men ändrar sig sedan:
- Jag har en polare som kör moppe, han ska inte vara i trafiken.
...utbildning och prov för vanlig moped, klass 1.
...förarbevis för vanlig moped.
...körkort för EU-moped, klass 2.
...indraget körkort/förarbevis vid trafikbrott.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om