Kraven höjs drastiskt pÄ dem som sÀljer paketresor
Vid Ärsskiftet trÀder nya, tuffare regler i kraft för svenska reseföretag som sÀljer paketresor.I vÀrsta fall kommer kraven pÄ kraftigt höjda resegarantier att innebÀra att ett eller flera bolag mÄste lÀgga ned.
 Det behövs ett undantag, en Lex Gotland, menar hon.
De gotlÀndska reseföretag som sÀljer paketresor berÀknas i dag stÀlla sammanlagt cirka 15 miljoner i resegarantier per Är. Det Àr pengar som man mÄste reservera som sÀkerhet för att den som har köpt en resa  vid en konkurs  ÀndÄ ska vara sÀker pÄ att fÄ komma hem.
FörÀndringarna i lagen ökar dock kraven drastiskt pÄ bolag som sÀljer paketresor.
Ăndringarna frĂ„n den 1 januari skulle innebĂ€ra krav pĂ„ resegarantier frĂ„n de gotlĂ€ndska reseföretagen pĂ„ cirka 200 miljoner. Bara för Gotlands turistservice handlar det om storleksordningen 50 miljoner och för Gotlandsresor ungefĂ€r lika mycket. Som jĂ€mförelse kan noteras att företagen pĂ„ Gotland totalt i Ă„r har stĂ€llt garantier till ett vĂ€rde av 15 miljoner.
<span class=MR>"Paketreseliknande"</span>
Den springande punkten i den skÀrpta lagtexten Àr ett tillÀgg att lagen omfattar Àven den som sÀljer produkter som klassas som "paketreseliknande".
Och det Àr just vad resorna till Gotland som regel Àr, enligt den tolkning som man gör vid kammarkollegiet, myndigheten som administrerar resegarantifrÄgorna.
InnehÄller bokningen mer Àn en del, Àr det ett paket och dÄ ska resegaranti stÀllas.
Reglerna stadgar sÄledes att den som sÀljer en paketresa, eller paketliknande resa, ska stÀlla resegaranti.
Och det gÀller oavsett om det Àr en resa utrikes eller en helt vanlig bokning till Gotland med fÀrja och stuga i priset.
<span class=MR>En omöjlighet</span>
För Inger Harlevi pÄ Gotlands turistservice GTS AB, Àr det en omöjlighet att lÀgga upp 50 miljoner i garantibelopp.
 VÄrt kapital Àr vÄr personal. Ett företag som handlar med maskiner kan belÄna maskinerna och pÄ sÄ vis fÄ fram en garanti till banken, men vi kan inte pantsÀtta personalen.
 Jag hoppas nu att vi med opinionens hjÀlp ska fÄ de bestÀmmer att förstÄ det orimliga i de nya bestÀmmelserna.
 Det vi kan göra för att klara oss ur det hÀr Àr förstÄs att vÀgra boka bÄtbiljetter, dÄ handlar det ju inte lÀngre om att sÀlja ett paket.
<span class=MR>Problem vid Ärsskiftet</span>
Problem uppstÄr redan vid Ärsskiftet eftersom kammarkollegiet dÄ förvÀntar sig att GTS ska punga ut med cirka fem miljoner i resegaranti.
I maj, nÀr bokningarna av sommarresor skjuter fart, ska ytterligare miljoner sÀkras. Totalt över 40 miljoner.
Inger Harlevi menar att Gotland intar en sÀrstÀllning i svensk resebransch. Den absolut största delen av inrikes semesterresor företas med bil.
Men till Gotland mÄste man som bekant Äka bÄt för att fÄ med bilen, och mer eller mindre med automatik bokar de flesta bÄt plus logi och kanske nÄgot mer.
Hon hoppas nu att Gotland kan bli undantaget de nya lagreglerna, att det blir en Lex Gotland.
<span class=MR>Sitter i styrelsen</span>
Men vad kan Lilian Virgin och Christer Engelhardt, bÄda riksdagsmÀn (s) frÄn Gotland göra?
Lilian Virgin har kanske störst förutsÀttningar att fÄ ut budskapet frÄn Gotland eftersom hon rÄkar sitta med i kammarkollegiets styrelse. Hon var i gÄr inte sÀker pÄ med vilka medel och pÄ vilka vÀgar hon kan agera vidare.
 Men tanken med lagen Àr ju helt klar, att man vill skydda konsumenterna om det blir konkurs.
 Jag ska höra med kammarkollegiet om man inte kan komma förbi det hÀr genom att man betraktar de gotlÀndska reseföretagens tjÀnster som förmedling och inte försÀljning av resor eller förhyrning av stugor.
Inger Harlevi tycker att ocksÄ berÀkningsgrunderna Àr uppÄt vÀggarna. Beloppen blir orimliga och hon konstaterar med viss avund att det tyska systemet nog hade varit att föredra.
<span class=MR>Tyska systemet</span>
 DÀr har man löst det med en försÀkring som ingÄr nÀr man köper en resa. Den Àr inbakad i priset. DÄ Àr det försÀkringsbolaget som gör en riskbedömning och som ersÀtter om det blir nödvÀndigt.
Enligt reglerna ska resegarantin stÀllas till kammarkollegiet i god tid, faktiskt redan innan marknadsföringen ens börjat! Innan man börjar sÀlja resorna ska Gotlandsresor, GTS och de andra, schablonmÀssigt berÀkna hur stor omsÀttningen blir och lÀmna garanti för det.
Stora summor blir det, pengar som man inte kan lÄta kunderna betala pÄ biljettpriset.
Inger Harlevi konstaterar att lösningen, vilken den Àn blir, riskerar att betyda en försÀmring för kunderna.
<span class=MR>Vill ej nonchalera lag</span>
Det finns en teoretisk möjlighet att komma förbi lagen genom att man bildar nya bolag som under samma paraply, sköter resor, logi, cykelhyra etc.
 Men det Àr egentligen ingen modell att rÀkna med, vi förbinder oss ju i vÄra kontakter med Destination Gotland att följa gÀllande bestÀmmelser och praxis.
 Och jag vill inte att vi ger oss in i nÄgot dÀr vi medvetet nonchalerar en lag. Nu mÄste vi fÄ ut budskapet att de nya reglerna riskerar att slÄ undan benen pÄ en hel bransch dÀr Gotland Àr extra hÄrt drabbat.
<span class=MR>Internetbokningar</span>
Leif Wictorén pÄ Gotlandsresor noterar att allt arbete och alla pengar som har satsats pÄ att ordna med internetbokningar, faller platt om det skulle bli flera bolag inblandade enligt nÀmnda modell:
 Vitsen med internetbokningen försvinner ju om man mÄste leta sig fram till flera olika hemsidor, det blir bara krÄngligare.
<span class=MR>InsÄg aldrig vidden?</span>
NÀr lagförslaget var ute pÄ remiss, pÄpekade branschorganisationen Föreningen Turism i Sverige det orimliga i att inrikes paketresor omfattades av de nya reglerna. Man ville i stÀllet att företagen skulle ges möjlighet att teckna en resegarantiförsÀkring.
Men riksdagen ville inte ha det sÄ  eller ocksÄ insÄg man aldrig vidden av den nya lagtexten
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!