Krav på tre turer per dag till och från ön

En del av passagerartrafiken ska ske med höghastighetsfärja.
Det är ett av de krav som nu formulerats inför upphandlingen av färjetrafiken till och från Gotland.
Men inget sägs om hur stor del av trafiken som måste ske med snabbfärja.

Gotland2005-06-02 06:00
Rikstrafikens styrelse har nu tagit beslut om principerna för den kommande upphandlingen av färjetrafik mellan Gotland och fastlandet.
Man har ställt samman ett antal principer eller krav som ska ligga till grund för hur anbudsunderlaget ska formuleras.
Man har helt enkelt satt ett minimimått för standarden på Gotlandstrafiken.
Och efter genomläsning kan man konstatera att det inte är höjd standard som krävs. Snarare ges utrymme till viss återgång till långsammare fartyg.
I en av punkterna står:
"Förfrågningsunderlaget ska vara så "öppet" att anbudsgivare har möjlighet att lämna anbud med en kombination av snabba och långsamgående fartyg."
Kravet på snabbfärjor formuleras så här:
"Krav ska ställas på att en del av passagerartrafiken bedrivs med höghastighetsfärja."
Omfattningen av trafiken preciseras så här:
"Krav ska ställas på tre dubbelturer per dygn - två på Nynäshamn och en på Oskarshamn."

Minst en godstur per dag
Det är vad man kallar basutbudet. Men inskränkningar kan tillåtas; rederiet eller Rikstrafiken ska ha rätt att flytta ett visst antal turer från lågsäsong (speciellt i januari-mars) till andra delar av året då turerna är "mindre företagsekonomiskt olönsamma".
Fler turer får givetvis också köras.
När det gäller godstrafiken är kravet minst en dubbeltur per fastlandshamn och dygn. Om man kör med färjor som tar både passagerare och gods ska dessutom ett visst antal turer göras med avlysta fartyg för transport av farligt gods.

Gotlandsrabatten kvar
Men Rikstrafiken öppnar också för en trafiklösning med separat god- och passagerartrafik. Så här skriver man:
"Det ska vara möjligt för anbudsgivarna att erbjuda en lösning där godstrafiken seprareras från passagerartrafiken".
När det gäller prissättningen slår man fast att rabatten för personer bosatta på Gotland ska vara kvar. Vidare att längdmetertaxan för gods ska subventioneras. När det gäller övriga resenärer ska operatören själv får bestämma taxorna upp till ett pristak som anges av Rikstrafiken. Det här taket ska sättas så högt att "marknadsprissättning" möjliggörs.
Övriga krav som formulerats är:
Trafiken ska gå mellan Visby - Nynäshamn och Visby - Oskarshamn.
Det ska finnas sittplatser av god standard till alla passagerare.
Krav ska ställas på hur och när resenärerna kan boka och köpa sina biljetter.
Information till resenärer ska ske på svenska och engelska.
Turlistan ska bestämmas gemensamt av operatören och företrädare för gotländska intressen.
Krav ska ställas på säkerhet och handikappanpassning enligt svensk och internationell relgering.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om