Krav på bälte i skolbuss först om två år
Allt fler kommuner ställer krav på att skolbarnen måste ha bälten i sina skolbussar, men på Gotland får barn fortfarande åka utan bälte.
Marie Andersson i Rute, som är mamma till sjuåringen Fredrik, vill inte vänta så länge:
- Varje vinter är det ju någon buss som kör av vägen. Vem tar ansvar om det händer något, frågar hon sig.
För fem år sedan motionerade fullmäktigeledamoten Lilian Edwards (m) om att det borde finnas bälten i alla skolbussar. Fullmäktigeförsamlingen höll i princip med henne, och slog fast att tekniska nämnden skulle utreda kostnaderna för midjebälten i skolbussar. Men fortfarande har ingenting hänt i den här frågan. Om bussföretaget inte av fri vilja har köpt in nya bussar med bälten, så sitter barnen fortfarande löst i sätet.
Eftersom kommunen inte har gjort någon stor upphandling av skolskjutsar på ön sedan 1993 så har man inte heller formulerar några nya säkerhetskrav.
Nu är en upphandling på gång och med den kan det resas nya krav på bussarna. Men det tar tid innan det kommer att märkas ute på vägarna. Upphandlingen gäller från hösten 2008.
Marie Andersson i Rute tycker att det är vansinne att kommunen skjutsar runt barn som inte sitter fastspända.
- Varje vinter är det ju någon buss som kör av vägen och om en olycka inträffar blir skadorna mycket värre om barnen tumlar runt inne i bussen. Det är möjligt att jag är en "hönsmamma", men jag tycker att det är så onödigt, säger Marie Andersson.
I början av hösten fick många föräldrar på Gotland en skrivelse från skolan som handlade om hur barnen skulle bete sig på bussen och busshållplatsen. Skrivelsen gjorde Marie Andersson upprörd och fick henne att skriva ett svarsbrev till kommunen:
- På detta papper stod det inte ett ord om att kommunen inte sätter bälten på våra barn när de åker buss.
Kostnader
Vid onsdagens sammanträde i barn- och utbildningsnämnden tog man upp frågan om vilka krav som ska ställas inför den kommande upphandlingen av skolskjutsar. Förvaltningen har arbetat fram ett diskussionsunderlag med förslag på krav som skulle kunna ställas. Det handlar inte bara om bälten, utan också om sittplats till alla, vinterdäck och krav på att chaufförerna ska följa barn över vägen när bussen stannar på fel sida. Nu är det upp till partierna att väga säkerhet och miljöaspekter mot kostnader. Krav kostar, men Per Westholm på förvaltningen tror att politikerna kommer att bli tvungna att kräva bälten i den här upphandlingen.
- Det kravet kommer det att bli svårt att krypa ur. Varje skolår är det ett par tre dagar när det är ett förfärligt väglag. Det bör vara förhållandena under dessa dagar som man rättar sig efter, säger han.
Brittis Benzler (v) som är nämndens ordförande fram till årsskiftet, vill att man ska höja säkerhetsnivån väsentligt i skoltrafiken:
Hon vill inte bara ha bälten på alla skolbussar, utan också sittplats för alla, alkolås för chauffören och tydliga krav på vilka däck som bussarna ska utrustas med under vintern. Kravspecifikationen kommer troligen att hinna formuleras under hennes tid som ordförande, men det är inte säkert. Skolskjutsarna upphandlas tillsammans med färdtjänst, sjukresor och kollektivtrafik och det kan dra ut på tiden innan alla parter är klara över vad de vill köpa in.
Två vintrar
Och Marie Andersson ser gärna att man går ännu snabbare fram:
- Två år är lång tid. Det är två vintrar. Barnen är det viktigaste vi har och dem ska vi alla vara rädda om så nu måste det bli ett beslut!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!