I hela landet ökade antalet viltolyckor med en procent förra året. På Gotland var ökningen 26 procent. Under fjolåret rapporterades 451 olyckor, 94 fler än 2014.
– Jag är inte förvånad. Det milda vädret de senaste vintrarna har gjort att rådjursstammen växt till sig. Det kommer ta ytterligare ett par år innan olycksstatistiken planar ut, tror Peter Sahlsten som är länsansvarig inom polisen för viltolyckor.
Juli blev den mest olycksdrabbade månaden med 60 rapporterade olyckor. Avslutningen av året var också dramatisk med 90 viltolyckor under november och december.
Av fjolårets viltolyckor var 450 krock med rådjur och i ett fall med dovhjort.
Gotland klättrar nu snabbt i försäkringsbolagets Ifs statistik över länen där risken att drabbas av en viltolycka är störst. Efter åtta månader i fjol var antalet olyckor per 1 000 bilar 9,7 på Gotland, en siffra som innebar att ön passerat län som Dalarna, Jönköping och Östergötland i statistiken. Från att för fem år sedan varit ett av länen med minst olyckor tillhör Gotland numera den tredjedel där olycksrisken är störst.
Efter de senaste årens kraftiga ökning av olyckor har tänkbara åtgärder diskuterats i det regionala viltolycksrådet.
– Vi informerar på färjorna och vid bilprovningen, och så har vi en nationell viltolycksvecka varje år.
– Att sätta upp varningsskyltar hjälper inte. Effektivaste sättet för att minska antalet olyckor är att röja träd längs vägarna för att förbättra sikten, säger Peter Sahlsten.
Trafikverket satsar årligen cirka 500 000 kronor på siktröjning. Under fjolåret räckte det till cirka fyra kilometer längs länsväg 147 i Bäl.
– Hur lång vägsträcka som röjs beror på hur tät skogen är. Men siktröjningen görs inte i första hand för att minska viltolyckor, utan är en åtgärd för att göra 80-vägarna säkrare. Vi prioriterar vägsträckor med mycket trafik, säger Ann-Louise Almgren vid Trafikverket.
Årets siktröjning kommer att göras de närmaste månaderna. Var är inte bestämt.
Att sätta upp viltstängsel är inte aktuellt.
– Nej, den trafikmängden har inte vägarna på ön, säger Ann-Louise Almgren.
Ännu har inga personer skadats allvarligt i samband med viltolyckor.
– Nej. Vi hade en mc-förare som körde omkull efter en viltkollision för två år sedan. Man ska inte väja för rådjur på vägen. Kör man ner i diket riskerar man att hamna i ett träd och då kan skadorna bli stora, säger Peter Sahlsten.
Viltolyckorna orsaker ändå materiella skador. VTI (Statens väg- och transportinstitut) orsaker en viltolycka skador för 21 000 kronor i snitt. Därmed skulle fjolårets 451 olyckor ha kostat drygt nio miljoner kronor.
Fotnot: Hittills i år har elva viltolyckor rapporterats på Gotland.