Körkortet blir mycket dyrare

Körkortet kommer att bli dyrare. Ett förslag från Transportstyrelsen kan göra "lappen" närmare 2 000 kronor dyrare än i dag.
– Konsekvensen är att trafikskolorna kan komma att erbjuda färre behörigheter, säger Ulf Gardelius på Gotlands trafikskola.

<7GT_Bildrubrik>Tar körkort</7GT_Bildrubrik>. Emma Larsson, Jennifer Callerstad och Anton Fröström läser teorikursen på Gotlands trafikskola. Alla får hjälp hemifrån med avgifterna. - Det är bra, då har man lite press på sig att bli klar någon gång, säger Emma Larsson.

<7GT_Bildrubrik>Tar körkort</7GT_Bildrubrik>. Emma Larsson, Jennifer Callerstad och Anton Fröström läser teorikursen på Gotlands trafikskola. Alla får hjälp hemifrån med avgifterna. - Det är bra, då har man lite press på sig att bli klar någon gång, säger Emma Larsson.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2010-11-23 04:00

Regeringen kräver att Transportstyrelsen ska bli bättre på att tjäna pengar och myndigheten föreslår höjda avgifter till trafikskolorna. I Regeringens order står att myndigheten ska bli bättre på att försörja sig ekonomiskt och den 18 december ska riksdagen besluta om förslaget.

Stort hål i plånboken
- Det är alltid någon som ska få betala och den räkningen skickas neråt. I slutändan hamnar kostnaden hos våra elever, säger Ulf Gardelius.
Trafikskolorna kommer att få betala en rad avgifter för tillstånd och inspektioner. De kostnaderna kommer att slås ut på eleverna som ska ta körkort. Enligt uppgifter från Branschorganisationen Trafikutbildarnas riksförbund blir körkortet omkring 2 000 kronor dyrare om förslaget går igenom.
- För jäkligt, säger Anton Fröström, 17 år, som är på väg att ta b-körkort på Gotlands trafikskola.
Många föräldrar kommer att få gräva djupare i plånboken i framtiden.
- Det är dyrt som det är, för mig är det föräldrarna som betalar körkortet, säger Emma Larsson, 20 år.

Tufft för branschen
På Transportstyrelsen är man ganska så säker på att förslaget kommer att gå igenom.
- Det är troligt att det går blir så, säger presschefen Anders Lundblad.
Godkänns det gäller de nya avgifterna från och med nästa år, vilket också får konsekvenser för trafikskolorna. Eftersom en avgift ska tas ut för varje behörighet som lärs ut kan utvecklingen gå mot ett smalare utbud hos trafikskolorna.
- Jag tror vi kommer att få se en större specialisering, vilket kan vara bra. Men de små skolorna i branschen får det tufft, säger Ulf Gardelius.
Förslaget tar inte hänsyn till hur stor skolan är, avgifterna är lika för alla. Trafikskolornas riksförbund har fått yttra sig om förslaget och i sitt remissvar skriver de att: "Acceptansen för förslaget är mycket låg hos STR:s medlemmar". Organisationen menar att glesbygden kommer att drabbas hårdast.
- Är man bara två utbildare kan det bli tufft att klara sig, vi är lite större, som tur är, säger Ulf Gardelius.
Enligt branschens egna siffror kommer de nya avgifterna att kosta omkring 50 000 kronor per år för en trafikskola med två anställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om