Kontaktar estniska myndigheter

Kustbevakningen kommer nu att utreda vad som egentligen hände när fartyget Anna Lehmann körde i full fart mot Närsholmen.

Gotland2009-05-29 15:29
Det Antigua-registrerade fartyget Anna Lehmann höll full fart när det körde mot land. Efter flera anrop från Sjöcentralen i Visby girade fartyget 90 grader styrbord och återgick sedan till den normala fartygsleden. Anna Lehmann befann sig då endast en distansminut från Närsholmen. 

- Ärendet har hamnat på vårat bord. Nu måste vi utreda omständigheterna om vad som egentligen hände, säger Johan Westberg på Kustbevakningen.

Kustbevakningen gick inte ombord på fartyget, utan de har i sin tur kontaktat estniska myndigheter, som kontrollerar fartyget när de nått hamnen Pärnu.

Varför gick ni inte ombord och kollade nykterheten?
- Det gör vi ibland, men i det här fallet hade vi inte kunnat komma ikapp fartyget. Vi hade ingen rimlig chans att nå det eftersom vi inte befann oss i närheten.

Hur kan ni då påvisa om kaptenen varit onykter?
- Man kan genom ett utandningsprov räkna bakåt i tiden till en aktuell promillehalt, så det är inte kört så att säga, även om fartyget försvunnit iväg.

Johan Westberg vill dock noga poängtera att han inte vet något om vad  som ligger bakom anledningen till att fartyget tappade kurs.
- Jag vill inte på något sätt antyda att styrman varit berusad, utan det får den fortsatta utredningen visa.

Vad händer om det föreligger ett brott bakom incidenten?
- Om det skett ett brott på svenskt vatten så kommer de estniska myndigheterna att kontakta den svenska sjöftartsinspektionen. De kommer i sin tur att ta kontakt med åklagare. Vi har ett väl utvecklat samarbete mellan olika myndigheter i Östersjön, så det brukar fungera mycket bra, säger Johan Westberg.

Vet du vad fartyget hade för last?
- Nej det vet jag inte i nuläget.

Johan Westberg berättar att en liknande incident om fartyg som är på väg upp mot land sker ungefär tre till fyra gånger per år i Östersjön:
- Men närsituationer där fartyg går mot fartyg sker betydligt oftare. Det kommer ju inte alltid oss till del, men vi hör ju på radion hur de kan skrika till varandra när de kommer för nära. För varje dag som går så närmar vi oss en stor fartygsolycka, det är min bestämda uppfattning, eftersom trafiken är så enormt tät i Östersjön, säger Johan Westberg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om