Kommunen yttrar sig till Skolverket efter kritik från skola
Kommunen har nu lämnat ett yttrande, angående situationen i den klass på Gotland, som anmälts av föräldrar och elever till Skolverket.Där redogör kommunen för de åtgärder som vidtagits sedan kritiken blev känd.
Nu har kommunens skoldirektör, Peter Molin, tillika delegat för barn- och utbildningsnämnden, skrivit ett yttrande till Skolverket, där han redogör för de åtgärder som vidtagits.
Efter det föräldramöte där kritiken framkom, har de föräldrar som framfört kritik inbjudits till enskilda samtal med skolledningen och den berörda läraren. Vid samtalen fördes protokoll, som sedan skickades hem till föräldrarna, som fick möjlighet att komma med synpunkter och kompletteringar.
När det gäller misstanken om sekretessbrott eller kränkningar, har skolledningen efter diskussioner med den berörda läraren, fackliga företrädare och personal från barn- och utbildningsförvaltningen, kommit fram till att det inte finns skäl att vidta disciplinära åtgärder.
Över huvud taget skiljer sig skolans uppfattning om situationen i klassen, från föräldrarnas och elevernas. De menar att det så gott som alltid är fler än en lärare i tjänst, finns det alltid ytterligare en vuxen på plats i klassrummet som ser vad som sker där.
Skolans elevvårdspersonal, så som skolsköterska och specialpedagog, som kontinuerligt har kontakt med eleverna och har inte heller sett några tecken på att det skulle finnas elever i klassen som mår dåligt.
Även utomstående personal från barn- och utbildningsförvaltningen har varit inkopplad, för att undvika en ensidig bild av situationen. Bland annat har en kurator från ett annat skolområde observerat och haft samtal med elever i klassen. Det råder god stämning i klassrummet, läraren visar ett stort tålamod, barnen trivs i skolan med lärare och kamrater, skriver kuratorn i sin utvärdering. En särskild handlingsplan har också upprättats för klassen och en enkät har skickats ut till samtliga föräldrar. Svaren visar att föräldrarna till klassens flickor är mer missnöjda än pojkarnas föräldrar. Framförallt kände sig flickornas föräldrar inte särskilt trygga då deras barn är i skolan och man ansåg heller inte att arbetet i skolan främjade barnens lärande och utveckling.
Skolverket ska nu göra en bedömning av de uppgifter som inkommit från kommunen respektive elever och föräldrar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!