Kommunen i tvist med Rikstrafiken om muddringskostnaden i färjeläge
Kommunen vill inte stå för några kostnader i samband med nödvändig muddring av färjeläge 5 i Visby hamn.
Kommunstyrelsens ordförande Jan Lundgren och tekniska förvaltningens Per Lindskog anför ett flertal kritiska synpunkter i sin svarsskrivelse till Rikstrafiken. Bland dessa:
Rikstrafikens förslag är betydligt sämre för kommunen än gällande avtal som reglerar förhållandet mellan kommunen och staten.
Faller på staten
Kommunen anser att staten skall tillse att det tonnage som staten träffar avtal om är anpassat till Visby hamn och reservhamnen som angetts enligt avtalet. Om så inte är fallet faller det på staten att bekosta ombyggnaden.
Kommunen kan inte förbinda sig att stå för eventuella kostnader som uppkommer till följd av att staten träffar avtal som innebär att tonnage ej anpassat för Visby hamn upphandlas för Gotlandstrafiken.
Slutligen påpekar man att djupförhållanden i färjeläge 5 diskuterades redan 2002 när de nya Kinafärjorna sattes in i trafiken. Redan då framförde man att en muddring var nödvändig med tanke på det nya tonnagets djupgående.
Kommunen har också ett flertal gånger hemställt om statsbidrag för muddring av färjeläge 5 samt iordningställande av Slite hamn som reservhamn i Gotlandstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!